Why must the Korban Pesach come from a sheep and not from a
cow?
Yermiyahu Ch. 50 verse 17: שֶׂה פְזוּרָה יִשְׂרָאֵל אֲרָיוֹת הִדִּיחוּ הָרִאשֹׁון
אֲכָלוֹ מֶלֶךְ אַשּׁוּר וְזֶה הָאַחֲרוֹן עִצְּמוֹ נְבוּכַדְרֶאצַּר מֶלֶךְ
בָּבֶל:
Yalkut Shemoni on the verse:
משולים כשה. שה פזורה ישראל
מה דרכו של שה לוקה באחד מאבריו וכלם מרגישים, אף ישראל אחד חוטא וכלם נענשים
תני רבי שמעון בן יוחאי:
משל לשני בני אדם שהיו נתונים בספינה נטל אחד מהם מקדח והתחיל קודח תחתיו.
אמרו לו חבריו: למה אתה עושה כך?
אמר להם: מה איכפת לכם, לא תחתי אני קודח?!
אמרו לו: מפני שאתה מציף עלינו את הספינה!
אף איוב אמר כן: ואף אמנם שגיתי אתי תלין משוגתי.
אמרו לו חבריו: כי יוסיף על חטאתו פשע בינינו יספוק - אתה מספיק בינינו את עונותינו.
The Ritvah on the Haggadah on ויהי שם לגוי:
Based upon his words we understand why the Haggadah starts with
an invitation to guests and how the plea for redemption follows. Because it is by helping others, by feeling
their pain, that we merit to end the golus.
This is the lesson of the sheep.
No comments:
Post a Comment