Monday, January 21, 2019

4 Paths Of Desire

 האבן עזרא על לא תחמוד courtesy of http://mg.alhatorah.org/Full/Shemot/20.13#e0n6.
לא תחמוד – אנשים רבים יתמהו על זאת המצוה: איך יהיה אדם שלא יחמוד דבר יפה בלבו כל מה שהוא 
נחמד למראה עיניו. ועתה אתן לך משל. דע: כי איש כפרי שיש לו דעת נכונה, והוא רואה בת מלך שהיא יפה, לא יחמוד אותה בלבו שישכב עמה, כי ידע כי זה לא יתכן. ואל תחשוב זה הכפרי שהוא כאחד המשוגעים, שיתאוה שיהיו לו כנפים לעוף בהם בשמים, כי יתכן להיות זה, כאשר אין אדם מתאוה לשכב עם אמו, אע״פ שהיא יפה, כי הרגילוהו מנעוריו לאמר לו שהיא אסורה לו. ככה כל משכיל שידע כי אשה יפה או ממון, לא ימצאנו אדם בעבור חכמתו ודעתו, רק כאשר חלק לו השם. ואמר קהלת: יתננו חלקו (קהלת ב׳:כ״א). ואמרו חכמים: חיי בני ומזוני לאו בזכותא תליא מילתא. ובעבור זה המשכיל לא יקנא ויחמוד. ואחר שידע שאשת רעו אסרה לו השם, יותר היא נשגבה בעיניו מבת מלך בלב הכפרי. על כן הוא שמח בחלקו, ולא ישים אל לבו לחמוד ולהתאוות דבר שאינו שלו, כי ידע מה שהשם לא רצה לתת לו, לא יוכל לקחתו בכחו ובמחשבותו ותחבלותיו. על כן יבטח בבוראו שיכלכלנו ויעשה הטוב בעיניו. והנה נשלם פירוש עשרת הדברים.
The words of the כתב וקבלה courtesy of ibid.
לא תחמוד – רבים יתמהו על זאת המצוה איך יהיה אדם שלא יחמוד דבר יפה בלבו כל מה שהוא נחמד למראה עיניו, והלב חומד מעצמו בטבעו נגד בחירת האדם, וע׳ בראב״ע ממשל הספרי, ויראה כמו שכתב בעל הברית, אחר שה׳ צוה אותנו על האהבה באמרו ואהבת את ה״א בכל לבבך, מה מקרא חסר אם היה כתוב ואהבת את ה״א בלבבך, ומה ר״ל במלת בכל, אלא שהכונה שיהיה לבבך מלא באהבת ה׳, כלומר שלא יהיה בלב רק אהבת ה׳ לבד, לא שיהיה בו גם אהבת ה׳ גם חמדת עולם, שאם כן אינו מלא באהבת ה׳, כי אם חציו לה׳ וחציו לכם ולא נקרא בכל לבבך, הנה כל איש המקיים זאת המצוה ואחרי שחשקה נפשו להתענג על ה׳ וכלתה לדבקה בו באהבה רבה בכל עת לחזות בנועם ה׳ ולטעום מטעם המלך להתענג מזיו כבודו וגם ערב רב ומתיקות נפלא ושמחה ימצא בה, עי״כ לבו מלא כל עת וזמן בזכרון קדוש ה׳ וחושק לדבקה בו ולבו קשורה עמו בעבותות אהבה, ובזה מקיים בכל לבבך כלומר שלבו מלא על כל גדותיו באהבת ה׳, אז א״א שיחמוד שום דבר מכל מחמדי עולם הזה, מפני כי מודעת זאת שהחימוד הוא בלב לא באבר אחר, ואשר כבר לבו מלא תמיד באהבת ה׳ איה המקום בלב אשר יתאוה ויחמוד בו דבר זולתו, ככוס אשר הוא מלא על כל גדותיו שאין יכולים להוסיף מאומה, כי א״א לאדם לעבור על לא תחמוד אם לא שאינו מקיים מ״ע של ואהבת את ה״א בכל לבבך, אף שהוא אוהב אותו, רק לא לבדו אך אוהב אותו ואוהב ג״כ חמדת העולם ותענוגות בני אדם, ונמצא שאינו מקיים בכל לבבך, ואז הלב מעצמו מתאוה על כל מחמדי׳ של העולם הזה אשר לנגד עיניו, אף אם בבחירתו אינו רוצה לחמוד בדעתו שהיא עברה ועון, הלב בטבעה תחמוד. שלא ברצונו ונגד בחירתו, מפני שא״א שיתחבר בלב אהבת ה׳ עם אהבת התענוגים כשבת אחים גם יחד, אבל כל אחד דוחה את האחד ויגרשהו, אבל מי שמקיים ואהבת את ה״א בכל לבבך א״א זה כלל אחר שלבו טרוד ומלא תמיד באהבת ה׳ בשמחה רבה, ועוד שהאיש הקשור בעבותות אהבה עם ה׳ ישחק על כל מחמדי׳ של העולם הזה הכלים ועוברים ונבזים מצד עצמן, ועל חמדת נשים לא יאוה, ואם חמד אלהי׳ לשבתו עליו אוה למושב לו ואת זה לתאוה יבקש, נפרד הלב בטבעה מכל תאוות עה״ז ולא יחמוד אותם ותגעל נפשו בהם, אך על שדי יתענג להשתעשע ולדבקה בו ית׳ באהבה ושמחה, כי הנפש תתנדב בטבעה למה שהטובה עודפת ותעזוב את החסרה.
And the words of the Chinuch (416) courtesy of https://www.etzion.org.il/en/tenth-commandment-you-shall-not-covet.
"Do not wonder and ask: But how can it be in one's power to restrain his heart from longing for riches that he may see in his fellow man's possession, when he himself is lacking them all? How can a prohibition be given in the Torah about something which man cannot possibly obey?
This matter is not so; none but wicked fools and sinners would speak so. For it is indeed in one's power to restrain himself, his thoughts and his longings, from whatever he wishes. It lies within his free choice and his decision to repel his desire or draw it near, with regard to all matters, as he wishes; he rules his heart and can guide it as he wants.
No human thought - whether it be small or great, good or evil - is hidden to God, before Whom all secrets are known, Who seeks out the concealed recesses, Who sees all a person's secret thoughts; nothing is hidden from His eyes. He punishes those who transgress His will IN THEIR HEARTS, and performs kindness until the thousandth generation to those who love Him and devote themselves to His service IN THEIR HEARTS. For there is nothing so good for a man as a good, pure thought, since that is the beginning of all good deeds and their end. And this, it seems, is the significance of the 'good heart' which the Sages praise in Avot (2:9)."

Of course according to the Rambam, discussed here, that the issur is only violated by an action of convincing someone else to sell you the object you desire, the whole question is a mute point.

So we have four points of understanding how one can control their thoughts to not violate לא תחמד.  According to the Even Ezra, it is a lesson in bitachon and being completely satisfied with what you have.  According to the כתב וקבלה it is a lesson in ahavas Hashem, one's desires should merely be to engage in heavenly pursuits.  According to the Chinuch, this all part of the general principle of bechirah, yes one can control what they desire and covet.  It is quite possible Maimonides disagrees with all the above and understands that one can't control their desire for an object of their friend.  The Torah maintains that one must control that greedy sense of want so as to not bring it into action.

In other words, according to the Chinuch and Even Ezra, the commandment is to suppress one's desires.  It is a ציווי שלילי.  According to the K'sav v'Kabbalah the commandment is a ציווי חיובי to raise the bar of one's desire for Hashem until all other desires melt away. (see Sfas Emes 5636.)

5 comments:

  1. It's interesting that the reason which the ibn ezra gives for why one has no desire for relatives is that he grows up being told that it is assur. We see this b'chush with regard to maachalos assuros. However this would apply even before chazal davened to blind the yetzer for arayos (see somewhere in perek arba meesos). Efsher that before the blinding, the yetzer was so strong that such an upbringing didn't satisfy it.

    ReplyDelete
  2. yesh l'ha'ir on the whole question that it really has no relevance to lo sachmod which is specific plotting how to achieve one's desires, not the actual desiring. see rambam and Shulchan aruch (I don't know exactly where because i'm stuck in a desert without sefarim).

    ReplyDelete
    Replies
    1. I see you quoted the rambam but I have a memory that it is based on the gemara

      Delete
  3. Also with regard to the approach of the ksav v'kabbbalah, it seems funny at first because if this is so, that one should be so overflowing with ahavas hashem that there is no room for ahavas anything else, then there would be no room for ahavas one's wife children or klal yisrael. It could be that the ksav v'kabbalah would have those ahava's as extensions of his ahavas hashem. since hashem wants that he should have these ahava's then he can channel his ahavs hashem to those things as well. It could also be that its not a stirah that a heart full of ahavas hashem even to the brim can still contain ahava for other good things (muat machzik merubah).

    ReplyDelete
  4. Rambam is vased off BM 5b la sachmod people think is a violation without paying, (but really the issur is when paying for the object) see tosfos there, maharsha and tosfos in BK 62a and sanhedrin 25b.
    Yes, obviously Even Ezra disagrees with Rambam, that's why I quoted Rambam as contrasting view
    In regard to ksac v'kabbalah I would venture you're first approach is correct, Hashem wants you to love klal yisroel, not money

    ReplyDelete