A similar takanah to הלכות חג בחג is found in this week’s parsha in the Yalkut Shemoni in regard to Shabbos (in fact it compares it to הלכות חג בחג.)
ויקהל משה -
רבותינו בעלי אגדה אומרים מתחלת התורה ועד סופה אין בה פרשה שנאמר בראשה ויקהל אלא זאת בלבד.
אמר הקב"ה: עשה לך קהילות גדולת ודרוש לפניהם ברבים הלכות שבת, כדי שילמדו ממך דורות הבאים להקהיל קהילו בכל שבת ושבת ולכנוס בבתי מדרשות ללמד ולהורות לישראל דברי תורה איסור והיתר כדי שיהא שמי הגדול מתקלס בין בני.
מכאן אמרו:
משה תקן להם לישראל שיהיו דורשין בעינינו של יום, הלכות פסח בפסח, הלכות עצרת בעצרת, הלכות החג בחג.
אמר משה לישראל: אם אתם עושים כסדר הזה הקב"ה מעלה עליכם כאילו המלכתם אותי בעולמי, שנאמר: ואתם עדי נאם ה' ואני אל.
וכן דוד הוא אומר: בשרתי צדק בקהל רב.
וכי מה בשורה היו ישראל צריכין בימי דוד והלא כל ימיו של דוד מעין דוגמא של משיח היה?
אלא פותח ודורש לפניהם דברי תורה שלא שמעתן אזן מעולם.
It is clear that the point of the ללמד ולהורות לישראל דברי תורה איסור והיתר is שיהא
שמי הגדול מתקלס בין בני. (courtesy of http://www.daat.ac.il.) It’s
not a learning merely for the sake of knowing how to observe the Shabbbos and Yom
Tov, it is to the pirsum hanes, to cause theקילוס of Hashem (Binyan Av.)
[The pshat in the Yalkut needs to be explained for it starts by saying that there should be gatherings to teach the laws of Shabbos and then it says to do it on Shabbos only? And how do we derive from there to learn the laws of Yom Tov on Yom Tov? My great-grandfather explained that in the midbar there was plenty of time to study the laws of Shabbos every day. However, in future generations when people are working, its limited to Shabbos. Based upon the fact that they enacted to study the laws of Shabbos on Shabbos, we derive that one should study the laws of the day that pertain to the day i.e. the laws of Yom Tov on Yom Tov.]
This geder of vayakhal Moshe can be derived
from another place we find the term hakhal es ham. It is found by the mitzvah of hakhal
where the possuk says the point of the mitzvah is to fear
Hashem (this a debate between the Or Hachaim and Gur Aryeh, see here.) As the Rambam says at the end of the Laws of
the Chagigah, hakhal is meant as a remembrance of maatan torah,
not (just) as a means of teaching. (See Sfas
Emes Vayelech 5642.) The gathering
of the entire nation at Mount Sinai itself was for the sake of the awesome experience
that occurred, not for the learning per se (ibid.)
This may explain why the Shulchan Aruch (689:6) cites
that it is a good practice to bring young children to the megillah. Just as hakhal one brought even the
young children for the experience of inspiring them with yiras shamayim
(see Meshech Chachma Vayelech,) so too for the mitzvah of megillah
one should bring along even the small children for the experience of פרסומי ניסא
(Binyan Av volume 2 #34.)
שוב ראיתי that my father shlita touched on this topic here but this is in a different vein.
שוב ראיתי that my father shlita touched on this topic here but this is in a different vein.
No comments:
Post a Comment