The Baal Haturim explains the cut vav in the word שלום
is because Pinchas is Eliyahu and Yaakov took a vav from his name to guarantee
the geulah (Rashi Bechukosai 26:42.)
Therefore, the vav is cut to indicate that the name is taken from
his name to guarantee the geualah.
Why is this hinted to here?
According to the Targum Yonason, the ברית שלום is that Pinchas will
live forever and be the harbinger of the geulah. It is when Pinchas is established as the one
to lead the geulah that its hinted to the fact that he gives a guarantee
for it.
[How does the Targum see in the word שלום this idea?
The Sforno says: את בריתי שלום – ממלאך המות, כענין ״עושה
שלום במרומיו״ (איוב כ״ה:ב׳). כי אמנם ההפסד לא יקרה אלא בסבת התנגדות ההפכים. וזה
אמנם נתקיים בפינחס שהאריך ימים הרבה מאד מכל שאר אנשי דורו, עד שהיה הוא משמש במשכן
שילה בזמן פלגש בגבעה, שהיה בלי ספק אחרי מות יהושע ושאר ״הזקנים אשר האריכו ימים אחרי
יהושע״ (שופטים ב׳:ז׳), וכל שכן אם היה בזמן יפתח שכתב למלך בני עמון ״בשבת בני ישראל
בחשבון ובבנותיה כו׳ שלש מאות שנה״ (שופטים י״א:כ״ו). וכבר ספרו ז״ל שפינחס לא רצה
ללכת אז אל יפתח להתיר נדרו. וכל שכן לדברי האומר אליהו זה פינחס, והוא עדין חי וקיים. In Yehuda Ya’aleh volume 2 #155, Rav Yehuda
Asad explains that death is caused when the four prime elements are no longer
in line with each other. Hence, the bris
of shalom to Eliyahu covered these elements as well; hence he wasn’t
subject to death. (I saw it quoted in Otzar Hatorah by Rav Eliyahu Shlesinger.) See a similar approach regarding shalom between body and soul in the Alshich.]
Fabulous Egrah D'kalah here (start bottom of pg.) as to why the guarantee is a vav.
Based upon his words we understand why this hint is directly in the middle of the word שלום. Vav is חיבור, attachment. The proper attachment is among Jews, that is the proper שלום. The sin of Zimri was a perversion of the vav. Eliyahu was the one to stand up and fix the vav. The vav in the name of Pinchas is to indicate that he is the one to repair the proper חיבור, it is Eliyahu that will bring forward the geulah which will be the ultimate proper חיבור between Klal Yisroel and Hashem, he is the one to usher in the ultimate שלום. (Based upon Shviley Pinchas Pinchas 5773.)
No comments:
Post a Comment