Rashi (16:15) אל תפן אל מנחתם – לפי פשוטו הקטרת שהם מקריבים לפניך מחר אל תפן אליה.
והמדרש אומר יודע אני שיש להם חלק בתמידי ציבור, אף חלקם לא יקובל לפניך לרצון, תניחנו האש ולא תאכלנו. We see from Rashi that every individual is considered to have a part in the korban tzibbur. We don't just view it as belonging to the collective ownership of the klal. (See Likutay Sichos volume 33.) This seems to fit with Rashi in Arachin 4a ד"ה שלנו הוא (see Mishne L'melech Mielah 7:6.)
As an aside, the possuk in Yechezkal (46:13) says: וְכֶ֨בֶשׂ בֶּן־שְׁנָת֜וֹ תָּמִ֗ים תַּעֲשֶׂ֥ה עוֹלָ֛ה לַיּ֖וֹם לַי״י֑ בַּבֹּ֥קֶר בַּבֹּ֖קֶר תַּעֲשֶׂ֥ה אֹתֽוֹ. The Radak says: כבש בן שנתו תמים – זהו קרבן התמיד שעושים בכל יום כמו שאמר בתורה את הכבש אחד תעשה בבקר והמנחה אינה כמו שנזכר בתורה הנה יהיה בזה חדוש לעתיד וקרבן הערב לא זכר נראה שלא יעשה לעתיד אלא עולת הבקר. I saw quoted from the Mekor Chayim by the Chavas Yaer that this is the justification for the custom of those that pray Ashkenaz not to mention the korban tammid by Mincha. But how can it be that the korban tammid will become nullified, its a din in the Torah?
No comments:
Post a Comment