Tuesday, August 10, 2021

The End

What is the difference between the word קץ and the word סוף? 

The first mention of קץ in the Chumash is in Berashis (4:3) וַֽיְהִ֖י מִקֵּ֣ץ יָמִ֑ים וַיָּבֵ֨א קַ֜יִן מִפְּרִ֧י הָֽאֲדָמָ֛ה מִנְחָ֖ה לַֽי״יֽ. When is מקץ ימים, it is ambiguous? The Ktav V'kabbalah explains the ולשון קץ נרדף עם לשון קציר, כי קציר יורה על כריתות התבואה, והוא הושאל משם קצר, לשון קצור (קורץ) דהיינו קצור אורך השבולת, וכן קצץ שיורה על הכריתה (וקצץ פתילים) נגזר משורש קץ לשון קצה (ענד, עקקע) כלומר שע״י הקציצה נתהוה בדבר הנקצץ קץ וסוף שלא היה בו תחלה בהיותו שלם ומחובר, וכבר יבאו שתי הלשונות לענין אחד, ונפשנו קצה, ותקצר נפש העם, וכן יהודה שת קציר לך (הושע ו׳) פירשוהו ענין קץ וסוף כמו קציר תבואה בבשולה, לפי״ז טעם מקץ ימים מתחלת זמן קציר, (אנפאנג דער שניטטער צייט) ... כי טרם ביאת נח לעולם לא היה להם מחרישות מזלגות וקרדומים והיו חסרים מכל כלי מלאכה והיו מצטערים מאד בענין חרישה וקצירה, ככתוב זה ינחמנו ממעשינו ומעצבון ידינו כמ״ש רש״י שם בשם רבותינו ומבואר יותר בדברי הרא״ם ל״ה, ושפיר נקראה אז הקצירה בשם קציצה להצטרכם אז אל התאמצות כח לקצירת התבואה.  The סוף is when reaches the end.  When there is a culmination of a string of events it has reached the end, סוף.  Ketz is a sudden, abrupt rip.  It is an unexpected end that happens without warning. 

According to this approach,  parshat Mikatz such a terminology because the dream was not a natural outgrowth of the two years since Yosef was thrown in jail.  It was an event that did not appear to have any connection to the timeframe that passed.  (See however Targum and Rashi, see also Rav Hirsch.) 

From Sages and Dreamers by Elie Wiesel.






In this light we understand קץ like בקש יעקב לגלות את הקץ means that the geulah will not come as an obvious continuum of a the events of the golut but will appear as a sudden break.  A sudden end to the golut and it is only subsequently that one can appreciate the sequence.  I'm not sure if this explanation works in every case וצריך בדיקה.

1 comment:

  1. וַיָּשֻׁ֖בוּ מִתּ֣וּר הָאָ֑רֶץ מִקֵּ֖ץ אַרְבָּעִ֥ים יֽוֹם

    Of course you know the Ibn Ezra that it means the beginning. וטעם מקץ שבע שנים תעשה שמטה – בתחלת השנה

    ReplyDelete