Friday, August 20, 2021

בואו והפגינו בלילה

הגאון הרב אפרים חדש שליטא

השבוע ביום חמישי י"ח אלול יום השנה לסבינו, המשגיח הגה"צ רבי חיים זאב פינקל זצוק"ל. סבינו היה דור שלישי לא רק להרבצת תורה ומוסר, אלא גם דור שלישי לאחריות ונשיאה בעול של הרבצת תורה, החל מהסבא מסלבודקה, הוא הגבר הוקם עול שהקים עולה של תורה מסלבודקה, שבזכות מעשיו ומכח פעולותיו זכתה ישיבת סלבודקה לתואר "אם הישיבות", דרך זקנינו ראש הישיבה הגה"ח רבי אליעזר יהודה פינקל זצוק"ל אשר הרים את קרנם של בני הישיבות וראה לעצמו חובה לרומם ולגדל כל בן תורה וכל מקום תורה, וכמוהם סבינו זצ"ל אשר כל כולו היה הרבצת תורה וכל כולו להרבות פעלים לתורה להוציא יקר מזולל, וכל מעשה תוקפו וגבורותיו הלא הם כתובים על ספר דברי הימים לעיר תל אביב של מעלה, אשר הרים בה את קרנה של תורה בהקמת ישיבת 'היכל התלמוד'. הוא האיש אשר עמד לימין אביו באותם ימים של "נלכו ונחדש המלוכה", הימים בהם הוקמה ישיבת מיר פה בארץ הקודש מתוך חלום ושאיפה להעתיק את אותה מסורת ולחדש ימיה כקדם.

יום השנה הוא יום של חשבון נפש, של דרישה ותביעה "מתי יגיעו מעשי למעשי אבותי", יעזרנו הבורא עולם ויתן לנו את הכח לפחות לשאוף למעשי אבותי.

בעשרים ותמניא ביה אתת בשורתא טבא ליהודאי דלא יעידון מאורייתא.

בעשרים ושמונה באדר הגיע בשורה טובה לכלל ישראל שלא יצטרכו לנתק עצמן מן התורה. שפעם אחת גזרה המלכות גזירה, שלא יעסקו בתורה ושלא ימולו את בניהם ושיחללו שבתות, הממשלה אותה ממשלה והגזרות אותם גזרות, איזה ממשלה, איך היא רק דואגת לתושבים ולרווחתם שלא יעסקו בתורה. מה התושבים האלה עושים כל היום? מבזבזים את הזמן, שילכו להשתלב בשוק העבודה. עם כל כך הרבה אנשים שבמקום לעבוד רק יושבים ולומדים המשק לא יוכל להתקיים. וחוץ מזה, מי אם לא הממשלה שתדאג לאזרחים? הם לומדים בכולל וגוזרים על עצמם חיי דלות ועניות, איזה מסכנים בני המשפחות שלהם אין כמו הממשלה "שלא יעסקו בתורה".

"ושלא ימולו את בניהם" – רחמנות, מה הם עושים לילדים המסכנים, בקושי הוא נולד וכבר הם עושים בהם מה שהם רוצים. הממשלה לא תשקוט ולא תנוח רק היא תדאג ותעבוד למען הילדים, "שלא ימולו את בניהם".

"ושיחללו שבתות" - איזה מין דבר זה? מי שרוצה לקנות מוצא חנות סגורה? מי שיש לו תקלה במכונית יצטרך לחכות ליום ראשון? בן אדם שיש לו עסק חייב לתת שירות שבעה ימים בשבוע. זה נקרא ממשלה שדואגת לאזרח ממשלה שלא נותנת מונפול לרבנות לשלוט בשוק העבודה, "שיחללו שבתות".

מה עשה יהודה בן שמוע וחבריו, הלכו אצל מטרוניתא אחת שכל גדולי רומי מצויין אצלה. הלכו להתייעץ איך אפשר לקנות אותם? איפה ללחוץ ואיפה להפעיל קשרים? למי צריכים להחניף ולמי צריכים לשלם?

"אמרה להם צאו והפגינו בלילה", עמדו וצעקו בלילה. "הלכו והפגינו בלילה", ומה היה המסר של ההפגנה? "ואמרו לא אחים אנחנו, לא בני אב אחד אנחנו, לא בני אם אחת אנחנו, מה נשתנינו מכל אומה ולשון שאתם גוזרים עלינו גזירות קשות".ולכאורה לא מובן, איזה עצה זה להפגין בלילה? בלילה אנשים ישנים, הפגנות עושים ביום, חוסמים כבישים, סוגרים את הגישה למשרדי הממשלה, מה תועלת בהפגנה בלילה? ויתרה מזו, איזה טענה זו "לא אחים אנחנו", בטח שאחים אנחנו, אתם לא זוכרים איך אבא שלכם עקץ את אבא שלנו ולקח לו את הברכות?

מה השאלה מה נשתנינו מכל האומות, וכי אתם לא אומרים 'אתה בחרתנו'? מה ההיתממות הזאת מה זה הגזרות, וכי אתם לא מבינים שרוצים לחסל אתכם? רוצים שאתם לא תהיו אתם והפלא הגדול ביותר הוא שזה עובד, כי הגמרא מסיימת, "ובטלום".

 את הספור הזה שהיה בסלוצק שמענו מכמה מקורות והוא נמצא גם בספר שאל אביך של הגר"ש שבדרון זצ"ל:

הימים היו ימי ההשכלה, ימים שבהם גם כאלו שהיו לכאורה שומרי תורה ומצוות חשבו שאי אפשר להשאיר את הילדים בורים בלי ידע מינימלי של השכלה. כאז כן היום, הילדים צריכים לדעת עוד דברים, אי אפשר להתפרנס רק מללמוד, חייבים להכין אותם להתמודד עם העולם הגדול. זה מה שההיסטוריה תקרא לימים 'תנועת ההשכלה'.

מאחר והרדב"ז היה לטעמם קיצוני, או כפי שקראו באותם ימים "חשוך". ומאחר והוא עמד להם בדרכם, החליטו לנקוט בפעולות ייעול ולהביא עוד דיין לקהילה. הרב מאוד עסוק, אין לו זמן לכל דבר, צריכים לסדר לו עזרה. עוד דיין יביא תועלת גדולה. בפרט שהדיין החדש לא יהיה כל כך חשוך ובעיקר הוא יבין לצרכי בני הנוער ולרוח החדשה.

באותו היום (או באותה השבת) הגיע הרדב"ז לבית הכנסת ועלה על המדרגות לארון הקודש, פתח את הארון וכך אמר: רבש"ע, אילו יעקב דוד היה נגר, מישהו היה רב איתו? אילו יעקב דוד היה סנדלר, מישהו היה מתקוטט איתו? אילו יעקב דוד היה חייט, למישהו זה היה אכפת? אבל רבש"ע, למה רבים עם יעקב דוד? כי הוא לומד את התורה שלך. וכיוון שרבים אתי כי אני לומד את התורה שלך, רבש"ע אתה חייב לעזור לי. וכאן, פחד פחדים, הרדב"ז הסתובב לכיוון בית הכנסת ואמר: היות והביאו פה דיין כדי לפגוע פה ברב, אז כל אלו שהיה להם חלק בכך לא יוציאו את שנתם! בעל ה'אבן האזל' שהיה מהנוכחים במקום סיפר שהוא היה המום מהדברים. אבל לפני שהוא הספיק לומר משהו, ניגש להרידב"ז אדם גדול שהיה שם ושאל אותו: ואם הם יוציאו את שנתם, הרי יהיה חלול השם? ואז הרידב"ז עלה שוב לבימה ואמר: כיוון שאמרו שאם הם יוציאו את שנתם יהיה חילול השם, אז אני אומר שזה יהיה תוך חמישה חדשים!למעט אחד, שמייד במקום בא לבקש סליחה מהרב, כל מי שהיה קשור לסיפור הזה לא יצא נקי.

הלכו ונטלו עצה ממטרוניתא אחת וזאת היתה העצה, הם לא הכתובת הכתובת היא במקום אחר "באו והפגינו בלילה" - תצעקו בלילה בשעה שרק אתם והבורא עולם שומעים. אין לכם מה לדבר עם עסקנים, לא עם השרים והמושלים ולא עם הממשלה, רק עם הבורא עולם. שלא תחשבו לרגע שאתם מדברים לדעת הקהל או למקבלי ההחלטות, רק לבורא עולם."הלכו והפגינו בלילה ואמרו לא אחים אנחנו, לא בני אב אחד אנחנו, לא בני אם אחת אנחנו, מה נשתנינו מכל אומה ולשון שאתם גוזרים עלינו גזירות קשות - יש רק הבדל אחד ביניהם ובינינו, רבש"ע שונאים אותנו רודפים אותנו רק כי קבלנו את התורה שלך, ואם שונאים אותנו ורודפים אותנו בגלל התורה שלך אתה חייב לעזור לנו. וההפגנה והטענה הזאת עזרה ובטלום. ולמה בטלום, כי הפניה הייתה לכתובת הנכונה.בימים אלו של גזרות, בימים אלו של רדיפות, צריכים לפנות רק לכתובת אחת. אנחנו לא כאלה תלמידי חכמים כמו ששונאים אותנו וכמו שהם נותנים לנו בשנאתם חשיבות של תלמידי חכמים, ואם השנאה היא שנאה לתלמידי חכמים, הרי נבקש מבורא העולם הגנה המגיעה לתלמידי חכמים.

No comments:

Post a Comment