Tuesday, January 7, 2020

Effect The World

The possuk says Yaakov lived in Eretz Mitzraim, it should have said he lived in Goshen for he didn't live in the entire Egypt?  Says the Meshech Chachma: ויחי יעקב בארץ מצרים וכו' הענין. שהאדם יש אחד שחי לעצמו [גם זה טוב] ויש שחי לבני ביתו ויש שחי לעירו ויש שחי לכל העולם וע"ז נאמר וצדיק יסוד עולם. ויעקב אבינו לא בעירו לבד היה חי ולא בארץ גושן לבד רק בכל ארץ מצרים והיינו שפסק הרעב ממצרים שברך לפרעה שיעלה היאור בשבילו. וזה שאמרו אבל כבד זה למצרים ולא לארץ גושן בלבד. שחזר הרעב למקומו אחר פטירתו, ולכן רבינו הקדוש קרי אנפשיה וחייא יהודה י"ז שנים בציפורי היינו שמענוותנותו הקטין כבודו שאינו חי רק בצפורי אבל האמת שר"ח צווח אי לכם עוברות שבא"י הרי שכבודו הגין על כל ארץ ישראל ודו"ק.  Yaakov physically lived in one place but his effect was felt in the entire world.  As Rav Kook puts it in שיר מרבע, יש שהוא שר שירת נפשו, ובנפשו הוא מוצא את הכל , את מלא הסיפוק הרוחני במילואו. ויש שהוא שר שירת האומה , יוצא הוא מתוך המעגל של נפשו הפרטית , שאינו מוצא אותה מרוחבת כראוי ולא מיושבת ישוב אידיאלי , שואף למרומי עז, והוא מתדבק באהבה עדינה עם כללותה של כנסת ישראל, ועמה הוא שר את שיריה , מצר בצרותיה , ומשתעשע בתקוותיה , הוגה דעות עליונות וטהורות על עברה ועל עתידה , וחוקר באהבה ובחכמת לב את תוכן רוחה הפנימי. ויש אשר עוד תתרחב נפשו עד שיוצא ומתפשט מעל גבול ישראל , לשיר את שירת האדם, רוחו הולך ומתרחב בגאון כללות האדם והוד צלמו, שואף אל תעודתו הכללית ומצפה להשתלמותו העליונה , וממקור חיים זה הוא שואב את כללות הגיונותיו ומחקריו, שאיפותיו וחזיונותיו. ויש אשר עוד מזה למעלה ברוחב יתנשא , עד שמתאחד עם כל היקום כולו , עם כל הבריות, ועם כל העולמים, ועם כולם אומר שירה, זה הוא העוסק בפרק שירה בכל יום שמובטח לו שהוא בן העולם הבא. ויש אשר עולה עם כל השירים הללו ביחד באגודה אחת , וכולם נותנים את קולותיהם, כולם יחד מנעימים את זמריהם, וזה לתוך זה נותן לשד וחיים, קול ששון וקול שמחה, קול צהלה וקול רנה, קול חדוה וקול קדושה. שירת הנפש, שירת האומה , שירת האדם , שירת העולם , כולן יחד מתמזגות בקרבו בכל עת ובכל שעה. והתמימות הזאת במילואה עולה היא להיות שירת קודש , שירת אל, שירת ישראל, בעוצם עזה ותפארתה, בעוצם אמתה וגדלה, ישראל שיר אל , שיר פשוט, שיר כפול , שיר משולש, שיר מרובע . שיר השירים אשר לשלמה, למלך שהשלום שלו.  Yaakov sang the shirah of the world.

The Gemorah in Sotah (13a) says ויבאו עד גורן האטד וכי גורן יש לו לאטד א"ר אבהו מלמד שהקיפוהו כתרים לארונו של יעקב כגורן זה שמקיפים לו אטד שבאו בני עשו ובני ישמעאל ובני קטורה תנא כולם למלחמה באו כיון שראו כתרו של יוסף תלוי בארונו של יעקב נטלו כולן כתריהן ותלאום בארונו של יעקב תנא שלשים וששה כתרים נתלו בארונו של יעקב.  The Rishonim debate where the 36 crowns came from (see Rashi, Tosfos Shantz, Maharsha.)  However, why does the Gemorah emphasis that there were 36 crowns, why do we need to know the number? And what is the significance that they put their crowns around Yaakov?

Many books on Chanukah point out, there are 36 tractates of the Shas (now we have more than that #, but apparently that was the original #.)  The 36 crowns came to challenge the 36 lights of the Shas.  They were the "crowns of the dark side" that came to challenge the light of Yaakov, the light of Torah.  These crowns are the קליפות that feel there power isn't subject to the will of God.  That is the source of the 36 כריתות.  A person does an action that is such a complete rebellion against God that disconnects his/er soul from its power source.  (See Keren Orah on Sotah.)  When they hung their crowns on the bed of Yaakov is represented that they acknowledged that ultimately their power came from Hashem.  This was the message of Yaakov in Shema Yisroel.  Even though there are opposing forces, ultimately even they will realize ה אחד (see וענפיה ערזי אל.) 

1 comment:

  1. >>>The possuk says Yaakov lived in Eretz Mitzraim, it should have said he lived in Goshen

    see also netziv at the end of vayigash
    (CB)

    ReplyDelete