In parshas Vagisash we are told of Yaakov and his family's descent into Egypt. Why is it repeated again in the beginning of Shemos? The secret message of redemption handed down by Yosef it פקד פקדתי, why the need for the repetitive terminology?
The Midrash Rabbah (3:9) says that the double message proved that the redeemer was true. This is further elaborated on in Yalkut Shemoni Lech Lecha (64) that all the geulot come through the "doubled letters": רבי אליעזר אומר חמש אותיות נכפלו וכולן לשון גאולה. ך"ך שבו נגאל אבינו אברהם מאור כשדים שנאמר לך לך מארצך. ם"ם בו נגאל אבינו יצחק מיד פלשתים שנאמר לך מעמנו כי עצמת ממנו מאד. ן"ן בו נגאל אבינו יעקב מיד עשו שנאמר הצילני נא. ף"ף בו נגאלו ישראל ממצרים פקד פקדתי. ץ"ץ בו עתיד הקב"ה לגאול לישראל בסוף מלכות רביעית שנאמר איש צמח שמו ותחתיו יצמח וכולן נמסרו לאברהם. אברהם מסרן ליצחק ויצחק ליעקב ויעקב ליוסף ויוסף לאחיו שאמר להם פקד יפקד אלהים אתכם. ואשר בן יעקב מסר סוד גאולה לסרח בתו וכשבאו משה ואהרן אל זקני ישראל ועשו אותות לעיניהם הלכו זקני ישראל אצל סרח בת אשר אמרו לה בא אדם אחד ועשה אותות לעינינו כך וכך א"ל אין באותות הללו ממש א"ל והלא אמר פקד פקדתי א"ל הוא האיש לגאול את ישראל בא שכך שמעתי מאבא ף"ף מיד ויאמן העם. Why are these letters of מנצפך responsible for the redemption?
The Midrash Tehillim (92) points out that Shabbos has a dual aspect: אמר רבי יצחק כל עיסקא דשבתא כפול. עומר כפול (שם כב) שני העומר לאחד. קרבנו כפול (במדבר כח ט) וביום השבת שני כבשים. עונשה כפול (שמות לא יד) מחלליה מות יומת. שכרה כפול (ישעיה נח יג) וקראת לשבת עונג ולקדוש ה' מכובד. אזהרותיה כפולות זכור ושמור. מזמורו כפול מזמור שיר ליום השבת. What is the reason for the emphasis of the double aspects of Shabbos?
Galus and Geulah are not two independent states of existence. It's not that there is golus and then a magical light comes, everything goes poof and we enter the stage of geulah. Golus is a process of building the geulah. The geulah comes when it has been prepared for through the golus. The geulah isn't a new revelation, it is the completion, the end, finale of the golus process. That is why the letters of geulah are the ending letters for it is the culmination of an ongoing process.
The Gemorah Megillah (2b) says that מנצפ"ך צופים אמרום. It requires one to have foresight, to see into the future to appreciate what the golus is building toward. In the words of Rav Kook in Resh Milin, הצופים אחרית דבר מראשיתו, הנביאים שרואים את
הסוף של הדבר כבר מההתחלה. הם אשר חזרו וייסדו אותיות מנצפ"ך הכפולות, בסוף תיבה, אחרי
שנשתכחו. בחתימתו של כל חזון גדול מתגלה כוחו היסודי, עומק טעמו ומהותו הנצחי. That is the message of the "double letters." The geulah isn't just happening now, it was a process throughout the whole golus era. It will be obvious at that point that its not just a present geulah but the entire golus was building toward the geulah. That is the פקד פקדתי. The midrash (3:8) says מַהוּ פָּקֹד פָּקַדְתִּי, פָּקֹד בְּמִצְרַיִם, פָּקַדְתִּי עַל הַיָּם. פָּקֹד לְהַבָּא, פָּקַדְתִּי לְשֶׁעָבַר. Based upon this we can explain פָּקֹד בְּמִצְרַיִם, means being in mitzraim itself is part of the פקד. פָּקֹד לְהַבָּא, פָּקַדְתִּי לְשֶׁעָבַר, in retrospect one can appreciate how the golus is necessary to lead to the geulah.
That is the double nechama of נחמו נחמו עמי. And that is why the Chachamam said to Rebbe Akiva, עקיבא ניחמתנו twice for now they appreciated that the destruction is part of building toward a greater future (see Likutay Sichos volume 19 Shabbos Nachamu.)
Shabbos is a מעין הגאולה, it carries the "doubled" aspect as well. during the week one struggles to balance the חומר וצורה, הגשמי ורוחני. On Shabbos there is no contradiction; everything is woven together into the perfect tapestry.
Possibly that is why the saga of Yaakov and his family going down to Egypt is repeated. In Vayigash we learn of a descent into golus. In Shemos we are introduced to a descent into golus which is part of the process of geulah. It is a golus necessary to lead to Mattan Torah.
No comments:
Post a Comment