Thursday, March 14, 2019

Bird Missing Limb

רש"י (א:יד) מביא את הדרשא של מן העוף ולא כל העוף שיש פסול מחוסר אבר בעוף.  הגרי"ז הסתפק ביסוד פסול זה אם הוא כמו פסול בעל מום בבהמה רק נתחדש בעוף שרק מחוסר אבר חשיב בע"מ ולא פחות מזה או שהוי פסול אחרת.  ונ"מ בין ב' הצדדים הוא אם יש בו איסור של הטלת מום בקדשים או לאו והאם יש איסור של הקרבת בע"מ בהקרבתו או לאו. 

המנ"ח מצוה רפו:ד ורפז:ג העלה דהוי פסול בפנ"ע ואינו מדין בע"מ.

רש"י זבחים פה: ביאר פסול מחוסר אסר בעופות משום הקריבהו נא לפחתך.  ותוס' לה: בזבחים וכן בקידושין כד: תמה שיש דרשא לפסול מחוסר אבר ואינו מדין הקריבהו?  וי"ל שרש"י בא לבאר שהפסול מחוסר אבר בעופות הוי מדין מום רק חלוק מבהמה שבבהמה גם חסרון כל שהוא חשיב מום אבל בעוף רק שיפסל מלהקריב לפני פחתך מוגדר כמום.  (ולפ"ז לאו דוקא מחוסר אבר אלא כל מום גדול וכו מבואר בלשון רש"י חולין כג. ד"ה בבהמה עיי"ש.)  ונ"מ לענין נסמית עינו של העוף שלתוס' סח: ד"ה ושניסמית פסול רק אם נחטטה העין אבל בניסמית לחוד כשרה אבל ללרש"י יהיה פסול וכן משמעות הרמב"ם איסו"מ ג:א (אך צ"ע מקידושין כד: עיין מנח"א על תו"כ ח"ב עמ' א משכ' ליישב.) [ועיי"ש בזבחים בטהרת הקודש.]  [עיין בהר אפרים קונטרס בית הבחירה סי' ח.] 

בהמה שנפל בה מום יש לו פדיון אך בעוף אין דין פדיון.  למה אין דין פדיון בעוף?  מסוגיא במנחות ק: יוצא שהטעם הוא משום שלא נאמר דין פדיון בעוף.  ויש להוסיף שאין ללמוד במה מצימו שיהיו לעופות דין פדיון משום שהתו"כ בבחוקותי ממעט עופות מפדיון.  ולכ' אי מחוסר אבר לא חשיב מום בעוף לא צריך לכל הסוגיא משום שאין ציור שיהיה עוף בע"מ שיהיה יכול לפדותו?  ולכ' יש מזה ראיה שמחו"א בעוף חשיב בע"מ.  אבל במעילה יב:  מבואר של"ש פדיון בעוף משום שאין בו פסול בע"מ ומזה משמע דאין מח"א פסול של מום אלא פסול אחרת.  אבל א"כ נמצא שיש סתירה להסוגיא במנחות?  ותוס' במעילה העיר מזה ומסיק העיקר כסוגיא במנחות עיי"ש ויוצא לדבריו שפסול מחו"א הוא מחמת דין מום.   

למה חלוק עופות מבהמות לענין פסול בע"מ?  המשך חכמה בפרשת אמור כה:יט ביאר שרק בקרבנות בהמה נתחדש דיני הקרבה של ישראל חלוק מבני נח אבל לענין קרבנות עוף נשארו בדין בן נח משום שהאבות ובסיני הקריבו רק בהמות ולא עופות.  ולכן מובן למה עופות נפסלו רק בחסרון אבר ולא בחסרון כל שהוא משום שכן הוא הדין אצל בן נח.  ולפ"ז מובן למה חלוק עוף מבהמה גם לענין הכשרות עוף אנדרוגינוס לקרבן ולמה עוף אי"צ סמיכה.    

4 comments:

  1. who is מנח"א על תורת כוהנים? What does מנח"א stand for.

    ReplyDelete
  2. לא הבנתי דבריך במה שכתבת שמשום שהאבות ובסיני הקריבו רק בהמות ולא עופות הוא הטעם שעופות נשארו בדינם במה שהיו לבני נח. מה השייכות בין מה שעשו האבות למה שנאמר בסיני

    ReplyDelete