Monday, July 31, 2023

Stay In Touch

Sfas Emes Vaeschanan (5655) דברי תורה הם ניחומים לעולם לבנ"י כמ"ש במד' נחמו נחמו עמי בתורה דכ' אנכי אנכי מנחמכם. פי' בתורה שבכתב ושע"פ.  What is the nechama of the Torah?  

The Maharal Netzach Yisrael (Ch. 9): ורוצה לומר כי כאשר ישראל היו דביקים בו יתברך, אי אפשר שיהיו גולים מן הארץ עד שתשב העיר בדד, אבל בשביל שנכרתו ישראל מן העיקר, הוא השם יתברך, ולכך הלכו ישראל בגולה. כי קודם זה היו נטועים כעץ שהוא שתול על פלגי מים (תהלים א, ג), וכאשר עברו ל"ו כריתות נכרתו מן השם יתברך. והדבר שהוא גורם הכריתה מן השם יתברך הם הכריתות שבתורה, כדכתיב (במדבר טו, לא) "הכרת" בעולם הזה, "תכרת" לעולם הבא (שבועות יג. ). ומפני זה נכרתו מן העיקר, עד שהלכו בגולה.  As mentioned last week from the Sfas Emes, the true destruction of the churban was the separation between Klal Yisrael and Hashem.  As my father added, that is why Klal Yisrael can only accept comfort directly from Hashem to repair that mend.  This is what the Maharal is saying.  

From דליות יחזקאל (Sarna) 


The process of nechama, the process of healing from the churban is a teshuva process.  It is about coming closer to Hashem which is what teshuva is about.  

The best mode of connecting to Hashem is through learning His Torah.  הֲשִׁיבֵנוּ אָבִינוּ לְתוֹרָתֶךָ,וְקָרְבֵנוּ מַלְכֵּנוּ לַעֲבוֹדָתֶךָ,וְהַחֲזִירֵנוּ  בִּתְשׁוּבָה שְׁלֵמָה לְפָנֶיךָ.  Torah and teshuva go hand in hand.  That is why the nechama for the golus comes through Torah.  Despite the distance felt from Hashem during the golus ,we still have the Torah to allow us to be כִּמְחַבֵּק אֶת הַמֶּלֶךְ דֶּרֶךְ מָשָׁל, שֶׁאֵין הֶפְרֵשׁ בְּמַעֲלַת הִתְקָרְבוּתוֹ וּדְבֵקוּתוֹ בַּמֶּלֶךְ בֵּין מְחַבְּקוֹ כְּשֶׁהוּא לָבוּשׁ לְבוּשׁ אֶחָד בֵּין שֶׁהוּא לָבוּשׁ כַּמָּה לְבוּשִׁים, מֵאַחַר שֶׁגּוּף הַמֶּלֶךְ בְּתוֹכָם (תניא סוף פרק ד).  That may be why Vaechanan is read on Shabba Nachamu which recounts the events of Har Sinai to tell us this is what will sustain us through the golus.  This is how to stay in touch with Hashem.    

No comments:

Post a Comment