אִישׁ֩ כִּֽי־יִדֹּ֨ר נֶ֜דֶר לַֽי״י֗ אֽוֹ־הִשָּׁ֤בַע שְׁבֻעָה֙ לֶאְסֹ֤ר אִסָּר֙ עַל־נַפְשׁ֔וֹ לֹ֥א יַחֵ֖ל דְּבָר֑וֹ כְּכׇל־הַיֹּצֵ֥א מִפִּ֖יו יַעֲשֶֽׂה. Rashi says לא יחל דברו – כמו: לא יחלל דברו, לא יעשה דברו חולין. What does it mean that it is a chilul of one's dibbur, is there kedusha to one's speech?
In Tehillim Chapter 132 Dovid makes a neder אֲשֶׁ֣ר נִ֭שְׁבַּע לַֽי״י֑ נָ֝דַ֗ר לַאֲבִ֥יר יַעֲקֹֽב that he wouldn't sleep until he built the Mikdash, עַד־אֶמְצָ֣א מָ֭קוֹם לַי״י֑ מִ֝שְׁכָּנ֗וֹת לַאֲבִ֥יר יַעֲקֹֽב. Why did Dovid say his neder was to the Mighty One of Jacob?
The Midrash Berashis (70:1) says יַעֲקֹב פָּתַח בַּנֶּדֶר תְּחִלָּה לְפִיכָךְ כָּל מִי שֶׁהוּא נוֹדֵר לֹא יִהְיֶה תּוֹלֶה אֶת הַנֶּדֶר אֶלָּא בוֹ. אָמַר רַבִּי אַבָּהוּ כְּתִיב (תהלים קלב, ב): אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַה' נָדַר לַאֲבִיר יַעֲקֹב, לַאֲבִיר אַבְרָהָם וְלַאֲבִיר יִצְחָק אֵין כְּתִיב כָּאן, אֶלָּא נָדַר לַאֲבִיר יַעֲקֹב, תָּלָה אֶת הַנֶּדֶר בְּמִי שֶׁפָּתַח בּוֹ תְּחִלָּה. Since Yaakov was the one to initiate a neder, so Dovid made the neder evoking his name. Both Yaakov and Dovid both made a neder regarding building the Mikdash. Why did they make a neder about building the Mikdash?
The Chofetz Chaim in his intro. explains that it was the sin of lashon harah that caused the Mikdash to be destroyed. אַךְ לִבְסוֹף יְמֵי בַּיִת שֵׁנִי גָּבְרָה שִׂנְאַת חִנָּם וְלָשׁוֹן הָרָע בֵּינִינוּ, בַּעֲוֹנוֹתֵינוּ הָרַבִּים, וּבַעֲבוּר זֶה נְחֱרַב הַבַּיִת וְגָלִינוּ מֵאַרְצֵּנוּ כִּדְאִיתָא בְּיוֹמָא (דף ט') וּבִירוּשַׁלְמִי (פרק א' הלכה ה' דיומא) (הֲגַם שֶׁהַגְּמָרָא נָקטָה שִׂנְאַת חִנָּם, הַכַּוָּנָה הוּא עַל לָשׁוֹן הָרָע גַּם כֵּן, שֶׁיּוֹצֵּאת מִצַּד הַשִּׂנְאָה, דְּאִי לָאו הָכִי לֹא הָיוּ נְענָשִׁים כָּל כָּךְ, וְהַיְנוּ דְּסִיֵּם שָׁם לְלַמֶּדְךָ, שֶׁקָּשָׁה שִׂנְאַת חִנָּם כְּנְגֶד עֲבוֹדָה זָרָה וְגִלּוּי עֲרָיוֹת וּשְׁפִיכוּת דָּמִים, וְזֶה מָצִּינוּ בַּעֲרָכִין (דף ט"ו) גַּבֵּי לָשׁוֹן הָרָע. וְעוֹד מִגּוּפָא דִּשְׁמַעְתָּא דְּיוֹמָא מוּכָח כְּמוֹ שֶׁכָּתַבְנוּ, מִדְּפָרִיךְ שָׁם וּבְמִקְדָּשׁ רִאשׁוֹן וְכוּ' וְדוֹקְרִים אֶת חַבְרֵיהֶן וְכוּ' עַיֵּן שָׁם). Why is it this sin that leads to the destruction of the Mikdash?
The Sfas Emes (5635) says yes, one's dibbur is kodesh because it comes from one's breath which is the source of one's neshama. The Sfas Emes (5634) adds that the continuation of the possuk, כְּכׇל־הַיֹּצֵ֥א מִפִּ֖יו יַעֲשֶֽׂה follows. If one's words are not desecrated, then one's words will be accepted ככל היוצא מפיו יעשה. כי כחן של ישראל רק בפיהם כי כתיב ויפח באפיו נשמת (רוח) חיים. ולכן בכח האדם ע"י דברי תורה שמוציא מפיו להטות עצמו אליו ית'. ולכן מצוה לקרות שמע בכל יום ב"פ וכן שאר ברכות ותפלות שתקנו חז"ל
The Mikdash is the place of connection between the gashmi and the ruchni in this world. In order to express the desire to make this a reality, Yaakov and Dovid expressed this through a neder, through using their רוח ממללא. The Mikdash comes it to existence through the usage of one's רוח ממללא, of one's spark of kedusha correctly and it is destroyed when one's words become misused (based upon a shmuz by R' Elefant.)
No comments:
Post a Comment