Friday, July 21, 2023

Letters

Pri Tzaddik Mattos (10) איתא בשם הרבי רבי בער זצ"ל על פסוק כל רודפיה השיגוה בין המצרים (איכה א:ג) פי' כל רודפי ה' שרודף אחר השגת התגלות ה' יכול להשיגוה ביותר בין המצרים כמשל המלך כשאיננו בביתו יש ביכולת להגיע אליו בנקל יותר. והענין הוא כי כ"ב ימים שבין המצרים הם נגד כ"ב אותיות התורה שעברו ישראל אז כדאיתא במדרש איכה שהקינות שהם מא' ועד ת' על רמז זה. וי"ז בתמוז הוא נגד אות א' שבו ביום נשתברו הלוחות המתחילים באות א' אנכי. ות"ב הוא נגד ת' ע"ש תם עוניך בת ציון ששפך חמתו על עצים ואבנים.  What does the letters of the Torah have to do with the churban?  

The Gemarah Sanhederin (104a) says why are the perakim of Eicha written according to the order of the aleph beis, אמר רבי יוחנן, מפני מה לקו באל"ף בית"א?  The Gemarah answers that we violated the Torah which is given through the aleph beis,  מפני שעברו על התורה שנתנה באל"ף בי"ת.  What does the Gemarah mean, every averah violates the Torah ,what is unique here and why the focus on the fact that the Torah is written through letters, that is just the means of communication?  

The letter of the Torah are not just a language as a means of communication but are the makeup of the very fabric of creation.  The Sefer Yitzirah says the world was created through the letter of the aleph beis.  The order of the aleph beis is not happenstance but is the basis of the very order of the world. 

Likkutay Torah Nasso (26b) הנה כל הדברים נבראו באותיות. שבעשרה מאמרות נברא העולם והאותיות שבע"מ הן הן חיות כל הדברים וקיומם והתהוותם מאין ליש ע"י צירופי אותיות וחלופים ותמורות כו' וגם נפש האדם היא מלאה אותיות כי אתה נפחת בי וכתיב ויפח באפיו נשמת חיים והיינו ברוח פיו ית' כי וברוח פיו כל צבאם ורוח פיו ית' הוא המהוה את הכל ע"י בחי' אותיות. והן האותיות שבע"מ.  

The Gemarah Berachot (55a) says אָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר רַב: יוֹדֵעַ הָיָה בְּצַלְאֵל לְצָרֵף אוֹתִיּוֹת שֶׁנִּבְרְאוּ בָּהֶן שָׁמַיִם וָאָרֶץ.  This is because the Mikdash is a microcosm of the entirety of existence.  To accomplish that Betzalal had to have the knowledge of the proper alignment of the letters involved in creating the world.

The איכא is written in the order of the aleph beis to convey that  the destruction described in איכא is absolute and total.  It was an orderly destruction.  What led to the churban was not a few averot piled up but the sum was a complete breakdown of the normal order.  The genesis of all of this was the חטא העגל which led to Moshe breaking the luchos at which time Chazal say the tablets broke but the letter flew upward.  In other words, the letters of the luchos, the letters of the Torah, the blueprint of the world, which were supposed to allow everyone to find the letters of their own soul, were no longer within reach but instead hover above us.  

Tehillim (74:9) אֽוֹתֹתֵ֗ינוּ לֹ֥א רָ֫אִ֥ינוּ אֵֽין־ע֥וֹד נָבִ֑יא וְלֹֽא־אִ֝תָּ֗נוּ יֹדֵ֥עַ עַד־מָֽה.  The time of the churban is described as a time when we did not see the letters, when the balance of the world became disrupted.  

The tikkun for this is the days of the three weeks, the days were we try to grasp onto the letters of the aleph beis, to be able to realign ourselves with the precise order of the world and merit to build the Beis Hamikdash again (based upon Rav Moshe Shapiro in אפיקי מים בעניני בית המקדש חורבן ונחמה.)  

No comments:

Post a Comment