The Gemarah Berachot (48b) הטוב והמטיב' ביבנה תקנוה כנגד הרוגי ביתר. דאמר רב מתנא: אותו היום שניתנו הרוגי ביתר לקבורה תקנו ביבנה הטוב והמטיב, 'הטוב' - שלא הסריחו, 'והמטיב' - שניתנו לקבורה. Why is this incorporated as part of benching, what does it have to do with benching?
The Gemarah Berachot (20b) דרש רב עוירא זמנין אמר לה משמיה דר' אמי וזמנין אמר לה משמיה דר' אסי אמרו מלאכי השרת לפני הקב"ה רבש"ע כתוב בתורתך (דברים י, יז) אשר לא ישא פנים ולא יקח שחד והלא אתה נושא פנים לישראל דכתיב (במדבר ו, כו) ישא ה' פניו אליך אמר להם וכי לא אשא פנים לישראל שכתבתי להם בתורה (דברים ח, י) ואכלת ושבעת וברכת את ה' אלהיך והם מדקדקים [על] עצמם עד כזית ועד כביצה. Why is specifically this chumra that causes Hashem to be נושא פנים?
The idea is that benching is showing hakarat hatov to Hashem for giving us our sustenance. According to the Torah level we are only obligated to give thank when we feel totally satiated. The Chachamim tell us though to bench even when we are not totally satiated to show that we are thankful to Hashem for everything He gives us. Since one is recognizing that even the smallest amount of food is a gift from Hashem, therefore mirroring that Hashem will shower blessing upon the person (see Kol Ram.)
No comments:
Post a Comment