לא לענין לעבור בארצם וכו׳. דהא לא הניחו אותם לעבור בארצם (במדבר כ, כא), אלא לענין מכירת לחם ומים מדבר. והקשה הרא״ם, אם כן איך יתפרש ״והמואבים היושבים בער״, וצריך גם כן לפרש שהם מכרו להם לחם ומים, וזה אינו, שהרי כתיב (ר׳ להלן כג, ד-ה) ״לא יבא מואבי בקהל ה׳ על אשר לא קדמו [אתכם בלחם ובמים]״. ואין זה קשיא, שלא קדמו אותם להביא להם לחם ומים, אלא כאשר באו להם לקנות מהם – מכרו להם:
They did sell food when asked, but they are punished for not coming out to offer it. You have to be rodef chessed!
Look at Maharal in Gur Aryeh 2:29
ReplyDeleteלא לענין לעבור בארצם וכו׳. דהא לא הניחו אותם לעבור בארצם (במדבר כ, כא), אלא לענין מכירת לחם ומים מדבר. והקשה הרא״ם, אם כן איך יתפרש ״והמואבים היושבים בער״, וצריך גם כן לפרש שהם מכרו להם לחם ומים, וזה אינו, שהרי כתיב (ר׳ להלן כג, ד-ה) ״לא יבא מואבי בקהל ה׳ על אשר לא קדמו [אתכם בלחם ובמים]״. ואין זה קשיא, שלא קדמו אותם להביא להם לחם ומים, אלא כאשר באו להם לקנות מהם – מכרו להם:
They did sell food when asked, but they are punished for not coming out to offer it. You have to be rodef chessed!