In the tochacha of this week's parsha it says (28:28) יַכְּכָ֣ה י״י֔ בְּשִׁגָּע֖וֹן וּבְעִוָּר֑וֹן וּבְתִמְה֖וֹן לֵבָֽב. Rashi explains תמהון לבב – אטום הלב, אישטורדישון. Simple peshat would mean that the person's heart is clogged. The translation of the laaz word renders it to mean a state of sleep. The person has no feeling like one that is asleep oblivious to their surroundings. is no feeling . However, Rav Wolbe (volume 2 יראה) points out that Rashi in the second possuk of Chumash uses the same word to describe what is בהו. Rashi says תהו – אשטורדישון בלעז. Was the world asleep? The עולם is a great העלמה. The world conceals the existence of G-d behind all of it. That is what תהו is. As Rav Wolbe puts it the world received a tranquilizer to hide the impression of G-d in it. That is what the תמהון לבב is. It is to be absorbed and lulled into the falsity that the world is G-dless. That is the meaning of the final על חטא that we recite on Yom Kipput; שחטאנו לפניך בתמהון לבב. The final על חטא, the kicker of all of them is to be under the influence of the העלמה of the world.
The Rambam (Teshuva 3:4) says אע"פ שתקיעת שופר בראש השנה גזירת הכתוב, רמז יש בו, כלומר עורו ישינים משנתכם ונרדמים הקיצו מתרדמתכם וחפשו במעשיכם וחזרו בתשובה וזכרו בוראכם. אלו השוכחים את האמת בהבלי הזמן, ושוגים כל שנתם בהבל וריק אשר לא יועיל ולא יציל, הביטו לנפשותיכם והטיבו דרכיכם ומעלליכם. ויעזוב כל אחד מכם דרכו הרעה, ומחשבתו אשר לא טובה.
לפיכך צריך כל אדם שיראה עצמו כל השנה כולה כאילו חציו זכאי וחציו חייב. וכן כל העולם חציו זכאי וחציו חייב. What is the לפיכך? It is only after the shofar awakens one from the slumber of the תמהון לבב that one can even have the capacity to have such a recognition.
No comments:
Post a Comment