מגד גבעות עולם עמ' צז
The Even Ezra (31:18) says in the middle ולא יוכל לדעת השם אם לא ידע נפשו ונשמתו וגופתו, כי כל מי שלא ידע מה מהוא חכמה מה לו. Rav Wolbe (volume 2 shaar 2, Ch. 6) says we see from this Even Ezra that a person can only accomplish if they recognize their own capabilities and abilities both of the spiritual part and the physical.
Of course, the whole Even Ezra makes an important point as to what the point of Torah is, so I will copy the whole thing. ויתן – ריקי מוח יתמהו: מה עשה משה בהר ארבעים יום וארבעים לילה. ולא ידעו, כי אילו היה עומד שם עם השם כמספר הזה וכפל כפלי שנים, לא יוכל לדעת חלק מאלף ממעשי השם ודרכיו וסוד כל המצות שצוהו. כי יחשבוהו שהוא העיקר, ואיננו רק הלבב והמעשה והלשון להרגיל, וכן כתוב: בפיך ובלבבך לעשותו (דברים ל׳:י״ד). וקדמונינו אמרו: רחמנא ליבא בעי, ושרש כל המצות עד שיאהב השם בכל נפשו וידבק בו, וזה לא יהיה שלם אם לא יכיר מעשה השם בעליונים ובשפלים וידע דרכיו. וככה אמר הנביא: כי אם בזאת יתהלל המתהלל השכל וידוע אותי (ירמיהו ט׳:כ״ג), אז יתברר לו כי השם עושה תמיד חסד ומשפט בארץ. ולא יוכל לדעת השם אם לא ידע נפשו ונשמתו וגופתו, כי כל מי שלא ידע מה מהוא חכמה מה לו. והנה משה שהתנבא ארבעים שנה, ועמד בסודות רבות שגלה לו השם בהר סיני, והוא אמר לפני מותו: י״י אלהים אתה החלות להראות את עבדך את גדלך (דברים ג׳:כ״ד). והנה עתה החל שהראה לו גדולת השם, וזה אמת, כי לגדולתו אין חקר (תהלים קמ״ה:ג׳).
No comments:
Post a Comment