Seforno in the beginning of Pekuday explains that the reason the mishkan wasn't destroyed vs. the battei mikdash that were. In his words: ספר מעלות זה המשכן, שבשבילם היה ראוי להיות נצחי ושלא ליפול ביד אויבים: ראשונה: שהיה ״משכן העדת״, שהיו בו לוחות העדות. ב׳: אשר פקד על פי משה. ג׳: שהיתה עבדת הלוים ביד איתמר – כי אמנם משמרת כל חלקי המשכן ביד איתמר היתה. ד׳: ובצלאל בן אורי בן חור למטה יהודה עשה – שהיו ראשי אמני מלאכת המשכן וכליו, מיוחסים וצדיקים שבדור, ובכן שרתה שכינה במעשי ידיהם, ולא נפל ביד אויבים. אבל מקדש שלמה שהיו עובדי המלאכה בו מצור, אף על פי ששרתה בו שכינה נפסדו חלקיו, והוצרך לחזק את בדק הבית (מלכים ב כ״ב:ה׳-ו׳), ונפל בסוף הכל ביד אויבים. אבל בית שני שלא היה בו גם אחד מכל אלה התנאים, לא שרתה בו שכינה, ונפל ביד אויבים, כי אמנם בית שני לא היה ״משכן העדת״, שלא היו בו לוחות העדות, ולא פוקד כי אם על פי כורש (עזרא א׳:א׳-ג׳), ולא היו שם בני לוי, כמו שהעיד עזרא באמרו: ״ואבינה בעם ובכהנים, ומבני לוי לא מצאתי שם״ (שם ח׳:ט״ו), ומן המתעסקים בבנינו היו צידונים וצורים, כמבואר בספר עזרא (ג׳:ז׳).
To sum it up, if it was built by the proper people with the proper levels of kedusha it lasted; if not, not. The building can only last if its built properly, otherwise it will collapse over time.
No comments:
Post a Comment