In the first possuk of the parsha it says נֹ֗חַ אִ֥ישׁ צַדִּ֛יק תָּמִ֥ים הָיָ֖ה בְּדֹֽרֹתָ֑יו. At the beginning of the second aliyah, Hashem tells Noach, בֹּֽא־אַתָּ֥ה וְכׇל־בֵּיתְךָ֖ אֶל־הַתֵּבָ֑ה כִּֽי־אֹתְךָ֥ רָאִ֛יתִי צַדִּ֥יק לְפָנַ֖י בַּדּ֥וֹר הַזֶּֽה. Why is the title תמים omitted? (See Rashi.) Rav Ovadia Yosef (who's yertzheit is today, 3 Cheshvan,) explains that the word צדיק refers to refinement in the matter of interpersonal relationships as in צדק משלך ותן לו. The word תמים means excelling in בין אדם למקום as in תמים תהיה אם ה. These two titles refer to Noach's refusal to submit to the winds of the times during the generation of the mabul and the generation that built the tower. The first generation was a test in צדיק, in בין אדם לחבירו. The second generation was the test of תמים, would he remain loyal to Hashem. That is the intro. the Torah gives us to Noach for he was complete in both areas. When it came to tell Noach to make the ark, the reason Noach was saved was because of his steadfastness as a צדיק, because he was able to stand against the evil בין אדם לחבירו tactics of the time. Hence, Hashem tells him the reason he is being saved is because of his צדקות.
שיר לזכרו ע"י יהודית יוסף, כלתו של מרן: ביום בהיר פתאום שקעה השמש,
חושך ויתמות עמוק בנפש,
עומד מולך רועד, כל כך לבד,
שמחת חיי, משוש ליבי אבד.
החדר ריק, כסא זועק מסבל,
ספרים שמרכינים ראשם באבל,
טוב לך עכשיו אני יודע,
אבל ליבי יוצא מגעגוע.
פזמון:
וכוכב קטן מאיר,
מחייך באפילה
התעודד ילדי, אני צועד איתך
אחוז בידי, המשך בדרכי,
אני עוד חי עמוק בתוך ליבך.
אני עוד חי בתוך ליבך ....
מרגיש עוד את ידך המלטפת
ורוח חכמתך המרחפת
האורות כבים אל מול פניך
לאן אלך, קשה לי בלעדיך
ודמעותיי, יורדות שוטפות כמים
טועה רואה מביט אל השמים
עטוף אותי כאב אל בן קטן
נחם אותי ותן לי רק סימן
No comments:
Post a Comment