Why does it say the word עקב and not the normal expression, אם תשמעו? And what does the word והיה add? The Gemorah asks how can the possuk say G-d asks just to fear Him, that is a major task, ועתה ישראל מה ה' אלהיך שואל מעמך כי אם ליראה אטו יראת שמים מילתא זוטרתא היא והא"ר חנינא משום ר' שמעון בן יוחי אין לו להקב"ה בבית גנזיו אלא אוצר של יראת שמים שנאמר (ישעיהו לג, ו) יראת ה' היא אוצרו.
The Gemorah answers that for Moshe fearing Hashem was a small task. אין לגבי משה מילתא זוטרתא היא דאמר ר' חנינא משל לאדם שמבקשים ממנו כלי גדול ויש לו דומה עליו ככלי קטן קטן ואין לו דומה עליו ככלי גדול. But the Torah is talking to everyone, not just to Moshe?
The Noam Elimelech connects the word עקב with the middah of ענוה. He says just as the heel supports the foot which holds up the whole body, so too ענוה is the source for all of good middot. That is what the possuk is saying, one who serves Hashem with ענוה is an avodah that will leave a lasting effect.
That is what the Gemorah means. Moshe Rabbenu is the symbol of ענוה, he is עניו מכל אדם, Mr. ענוה. If One can access their inner Moshe, embody feelings of ענוה, then it is easy to feel יראת ה'. That is hinted to in the possuk מה ה' שואל, the word מה symbolizes feelings of ביטול. The word מה is also the גימטריא of the word אדם to indicate the main value of a person is one's ענוה (based upon Emrei Menachem.)
The possuk in Yishaya (29:19) says וְיָסְפ֧וּ עֲנָוִ֛ים בַּֽי״י֖ שִׂמְחָ֑ה. One who is an ענו is able to be happier for the ענו has no personal feelings and expectations to get in his way. That is why the possuk says והיה which is a terminology used to convey happiness (see Or Hachayim,) for one who serves Hashem with ענוה serves Hashem with happiness.
No comments:
Post a Comment