Thursday, July 22, 2021

Echoes Of Torah

The Midrash Rabbah Yisro (28:6) says  קוֹל גָּדוֹל וְלֹא יָסָף, רַבִּי יוֹחָנָן אָמַר קוֹל אֶחָד נֶחְלַק לְשִׁבְעָה קוֹלוֹת וְהֵם נֶחְלָקִים לְשִׁבְעִים לָשׁוֹן. רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן לָקִישׁ אָמַר שֶׁמִּמֶּנּוּ נִתְנַבְּאוּ כָּל הַנְּבִיאִים שֶׁעָמְדוּ. רַבָּנָן אָמְרֵי שֶׁלֹא הָיָה לוֹ בַּת קוֹל.  We can understand the first two opinions are stressing the connection of the later generations to Sinai but what is the point of the miracle of the third opinion, that there was no echo (bas kol here means echo)?

Rashi (4:25) says כשנתן הקב״ה את התורה פתח להם שבעה רקיעים. וכשם שקרע את העליונים קרע את התחתונים, וראו שהוא יחידי, לכך נאמר: אתה הראית לדעת.  Rabbi Feuer said on tisha b'av from Rav Pinkas that this doesn't just mean that Hashem showed that there is no other power but he showed that true clarity only comes through the Torah.  It through the Torah that the façade and confusion of the world is removed and we can perceive the truth.   

The Beis Hamikdash is called Beis Habechirah because going to the Mikdash, even just having a Mikdash in the world gave a person clarity to make the right decisions.  Now that is lacking, אין לנו שיור אלא התורה הזאת to give us a form of clarity.  The events of Mattan Torah are reoccurring throughout history when a person learns Torah properly as the Sfas Emes (5638) says מצות זכירת מתן תורה שדרשו חז"ל מה להלן ברתת ובזיע כו'. פי' ההיקש שבכח האדם ע"י הזכירה והשתוקקות לדביקות התורה יכול לעורר התלהבות. כענין שאמרו הדברים שמחים כנתינתן. דכתיב קול גדול ולא יסף מתרגמינן ולא פסק וכ"כ את הדברים כו' דבר כו' א"כ קהלכם. פי' גם עתה בכל עת שמתאספין ביחד לש"ש. וכמו התאספות כל א' כל רצונותיו וכוחותיו לעבודת הבורא ית' אף שא"י לקיים בפועל רתת וזיע כמו בהר סיני אעפ"כ הכנה אז הי' לכל בנ"י לדורות.  In the Chumash Hachel Beracha of the Kamerna it brings that by the Baal Shem Tov it was mammash like by Sinai:


Although that is probably beyond our grasp, at least the clarity of Torah is available for us to tap into. 
 

The Rebbe (Likutay Sichot volume 4) explains when there is an echo that is because the sound is not fully absorbed into the recipient of the voice and therefore it bounces back.  The lack of an echo is because the words of Hashem the Torah became fully absorbed into Klal Yisroel.  It is that message of אנכי ה אלקיך that not only was heard but affects the entire mindset and being of man.

No comments:

Post a Comment