This is a nice idea I saw from Rav Chatzkel which I can't find in any of his seforim.
מבואר במסכת תענית דף ל ע"ב, וכן במסכת בבא בתרא דף קכא ע"א: אמר רבן שמעון בן גמליאל לא היו ימים טובים לישראל כחמשה עשר באב וכיום הכפורים. בשלמא יום הכפורים משום דאית ביה סליחה ומחילה, יום שניתנו בו לוחות האחרונות. אלא חמשה עשר באב מאי היא? וכו' (אמר) רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן: יום שכלו בו מתי מדבר. דאמר מר עד שלא כלו מתי מדבר לא היה דבור עם משה, שנאמר ויהי כאשר תמו כל אנשי המלחמה למות וידבר ה' אלי, אלי היה הדבור ע"כ. ומבואר במדרש איכה רבה (וילנא) פתיחתות א"ר לוי כל ערב תשעה באב היה משה מוציא כרוז בכל המחנה ואומר צאו לחפור והיו יוצאין וחופרין קברות וישנין בהן, לשחרית היה מוציא כרוז ואומר קומו והפרישו המתים מן החיים והיו עומדים ומוצאין עצמן חמשה עשר אלף בפרוטרוט חסרו שש מאות אלף, ובשנת הארבעים האחרון עשו כן ומצאו עצמן שלמים אמרו דומה שטעינו בחשבון וכן בעשור ובאחד עשר ובשנים עשר ושלשה עשר וארבע עשר, כיון דאיתמלא סיהרא אמרו דומה שהקב"ה ביטל אותה גזירה מעלינו וחזרו ועשאוהו יום טוב. צריך להבין מדוע עשו אותו יו"ט ומה הדמיון ליו"כ
ושמעתי דבר נפלא בשם המשגיח מפונביז' הרה"ג לוינשטיין זצ"ל שהנה לכאורה יש להבין מדוע רק החמש עשרה אלף האחרונים זכו שהגזרה תתבטל מעליהן וכי אחרים לא התפללו להינצל
ותירץ שההבדל בין הקודמים לאחרונים כיון שבכל שנה היו מתים ט"ו אלף מתוך עשרות אלפים ששכבו בקברם והרוב היו קמים ורק ט"ו מתוכן לא היו קמים, א"כ בכל פעם ששכבו בקברם עדיין לא היית תפילתם שלמה לתלות עיניהם רק בחסדי השי"ת, כיון שהיית מתגנבת מחשבה בתוך ליבם שהוא מקוה שלא יהיה בין הט"ו אלף שנפטרים אלא יהיה מן הנשארים, אולם הט"ו אלף האחרונים של דור המדבר היה ברור להם שהם לא יקומו ואין שום סיכוי שהן ישארו ואין להם להישען אלא על אביהם שבשמים, רק אז שפכו ליבם באמת ותלו ביטחונם רק בקב"ה לכן התקבלה תפילתם והתבטלה מעליהם הגזירה, ללמדנו את אשר אמר דוד המלך שאמנם קרוב השי"ת לכל קוראיו, אך אינו נענה אלא לכל אשר יקראוהו באמת, והיינו בלב שלם מבלי להישען על חכמתו או גבורתו או דבר אחר, ורק שאין שיתוף ופונה אך ורק לקב"ה זוכה ומתקבלת תפילתו. ולכן אמר מדוע ישיבת מיר שרדה במשך שנות השואה למרות כל גלותה ומעברה ממקום למקום בסכנות גדולות ובתנאים קשים ביותר, ואילו כאשר הגיעו לארה"ב נחרבה, כיון שכאשר היו בגלות תלו כל ביטחונם בהשי"ת והיה להם סייעתא דשמייא, ואילו כאשר הגיעו למקום מבטחים כבר בטחו גם בבני אדם ובעושר ולכן לא נענו וחרבה הישיבה. ובזה מובן מדוע עשו אותו יו"ט כי בו התחולל הנס והתקבלו התפילות וממילא הופך ליום שמסוגל לתפילות כעין יו"כ, ורוב הטעמים בגמרא הן שנתקבלו התפילות של ישראל ולכן זכו להאיר עיניהם להתיר השבטים ושבט בנימין ולהביא לקבורה הרוגי ביתר ולבטל השומרים שמנעו לעלות לרגל.
How do you do.
ReplyDeleteDo you have any idea of what Reb Chatzkel meant if and when he said " ואילו כאשר הגיעו לארה"ב נחרבה"?
Do you understand what he meant by saying that the ones that did get to the US no longer davened with total kavana, and so the yeshiva was destroyed? I don't understand what "the yeshiva" has to do with the individuals that got to the US. They didn't get destroyed, only the yeshiva was נחרב, which I also do not understand.
So: what did he mean by נחרב, and what was his point in saying that because their tefilos were imperfect, even though they survived, the yeshiva was נחרב.
.
ReplyDeleteTo keep you updated:
ReplyDeleteThis is current correspondence. I will say, though, that my estimation is that kvod harav will say 'Not my problem. That's what he said, deal with it," or some Hebrew equivalent.
אני מסרתי את הדברים להרב שליט"א
בתאריך יום ב׳, 26 ביולי 2021 ב-14:12 מאת Eliezer Eisenberg <eliezere@aol.com>:
כבוד הרב שליט"א
ראיתי בעלון כבודו
צריך להבין מדוע עשו אותו יו"ט ומה הדמיון ליו"כ ? ב{ ושמעתי דבר נפלא בשם המשגיח מפונביז' הרה"ג לוינשטיין זצ"ל שהנה לכאורה יש להבין מדוע רק החמש עשרה אלף האחרונים זכו שהגזרה תתבטל מעליהן וכי אחרים לא התפללו להינצל? ותירץ שההבדל בין הקודמים לאחרונים כיון שבכל שנה היו מתים ט"ו אלף מתוך עשרות אלפים ששכבו בקברם והרוב היו קמים ורק ט"ו מתוכן לא היו קמים, א"כ בכל פעם ששכבו בקברם עדיין לא היית תפילתם שלמה לתלות עיניהם רק בחסדי השי"ת, כיון שהיית מתגנבת מחשבה בתוך ליבם שהוא מקוה שלא יהיה בין הט"ו אלף שנפטרים אלא יהיה מן הנשארים, אולם הט"ו אלף האחרונים של דור המדבר היה ברור להם שהם לא יקומו ואין שום סיכוי שהן ישארו ואין להם להישען אלא על אביהם שבשמים, רק אז שפכו ליבם באמת ותלו ביטחונם רק בקב"ה לכן התקבלה תפילתם והתבטלה מעליהם הגזירה, ללמדנו את אשר אמר דוד המלך שאמנם קרוב השי"ת לכל קוראיו, אך אינו נענה אלא לכל אשר יקראוהו באמת, והיינו בלב שלם מבלי להישען על חכמתו או גבורתו או דבר אחר, ורק שאין שיתוף ופונה אך ורק לקב"ה זוכה ומתקבלת תפילתו. ולכן אמר מדוע ישיבת מיר שרדה במשך שנות השואה למרות כל גלותה ומעברה ממקום למקום בסכנות גדולות ובתנאים קשים ביותר, ואילו כאשר הגיעו לארה"ב נחרבה, כיון שכאשר היו בגלות תלו כל ביטחונם בהשי"ת והיה להם סייעתא דשמייא, ואילו כאשר הגיעו למקום מבטחים כבר בטחו גם בבני אדם ובעושר ולכן לא נענו וחרבה הישיבה. ובזה מובן מדוע עשו אותו יו"ט כי בו התחולל הנס והתקבלו התפילות וממילא הופך ליום שמסוגל לתפילות כעין יו"כ, ורוב הטעמים בגמרא הן שנתקבלו התפילות של ישראל ולכן זכו להאיר עיניהם להתיר השבטים ושבט בנימין ולהביא לקבורה הרוגי ביתר ולבטל השומרים שמנעו לעלות לרגל. מעשה שהיה שתפילה פועלת נגד הטבע:
ואני מאוד תמה על המילים
.. ואילו כאשר הגיעו לארה"ב נחרבה..
.. כאשר הגיעו למקום מבטחים כבר בטחו גם בבני אדם ובעושר ולכן לא נענו וחרבה הישיבה..
בבקשה, יואיל נא כבוד רבנו להסביר למה התכוין במילים כדרבנות האלו
תודה רבה
אליעזר נחום איזנברג
שיקאגא
ארצות הברית
Thank You. I can't be sure what he meant especially since I did not here it from him.
DeleteI assumed he meant that since the bnei yeshiva in America didn't daven with the same intensity the yeshiva was not able to continue here. He must have seen only the Mir in Yerushalayim as a continuation of Mir, not the yeshiva here. I guess he saw some pegam in it. But I am unaware, so one who knew more about Rav Chatzkal might know.
For those wondering, the original post can be found here https://www.bhol.co.il/news/766685
I haven't gotten a response from Israel, and I doubt it would be of any use anyway.
ReplyDeleteBut I think I know what happened. R Levenstein probably said this in Yiddish, and the connotation of Yiddish churveh and Hebrew Churvah is very different.
It is well known that when R Leib Malin came to the US from Shanghai, he and his fellows were very disturbed by R Kalmanovitz's Yeshiva, which they saw as an Americanization of the Mir, and they founded Bais HaTalmud as the true successor of the Yeshiva.
Churveh in Yiddish means "they spoiled it," and it can describe a wasted opportunity. This is certainly how R Malin felt about the American Mir. That is not the same as חרבה הישיבה, which means it was destroyed.
I am pretty sure that neither the question I asked nor the answer is really pertinent to your world, and for you, they are all legendary gedolim and wonderful mosdos. But I wanted to clear this up for anyone else that might read this.
I cannot explain what the writer meant in the last part about the Mir, but the vort itself is very nice and I should have remembered posting a similar idea myself from R' Druk
Deletehttp://divreichaim.blogspot.com/2019/08/tefilah-dependency.html
I'll check what you have, but I very much disagree with the basis of the vort. Not the hashkafa, I'm not in any position to talk to R Levenstein on matters of hashkafa and emunah. But Moshe Rabbeinu apparently didn't daven until he thought maybe הותר הנדר, because until that point, davening would be futile. The same was true for Klal Yisrael. The RBSO made a shvuah, אשר נשבעתי באפי. What's the point of davening?
DeleteI was at an orthopedist two days ago, and he insisted that I tell him a vort, so I told this to him, along with my criticism. He said that I am 100% wrong, and told me that he had been told by all the experts in the field that there was no hope, zero, of him ever fathering a child. And he kept davening, because at that point, that's all you can do. And he, a man of 51, has a five year old miracle child.
When I say "davening would be futile" I mean similar to הצועק לשעבר הרי זו תפילת שוא, which is not just "don't bother," it may actually be assur.
Deleteas is evident from Reb Akiva Eiger's Sefer Chasidim, brought in OC 230,
ReplyDeleteהמתפלל אל יתפלל אדם לבקש דבר שאינו כפי הטבע ואף שהיכולת ביד הקב"ה כגון הפילה אשתו לח' חדשים אין מתפללים עליו שיחיה ואסור להתפלל שיעשה לו הקב"ה נס בשינוי עולם כגון שיוציא אילן זה פירות קודם זמנו ס"ח ס"י תשצ"ה:
Reb Eliezer, you should be happy to know that the pshat from Rav Levenstein was said over by Rabbi Yissochor Frand last night. The following link is to a video sent out to Ner Yisroel alumni. it is nearer to the end of the video. https://nirc.edu/vayera5782/
ReplyDeleteThank you!!
Delete