The Rambam (Chometz U’matzah 1:9) says וְאָסְרוּ חֲכָמִים לֶאֱכל חָמֵץ מִתְּחִלַּת שָׁעָה שִׁשִּׁית כְּדֵי שֶׁלֹּא יִגַּע בְּאִסּוּר תּוֹרָה. וּמִתְּחִלַּת שָׁעָה שִׁשִּׁית יִהְיֶה הֶחָמֵץ אָסוּר בַּאֲכִילָה וּבַהֲנָיָה כָּל שָׁעָה שִׁשִּׁית מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים וּשְׁאָר הַיּוֹם מִשְּׁבִיעִית וּלְמַעְלָה מִן הַתּוֹרָה. שָׁעָה חֲמִישִׁית אֵין אוֹכְלִין בָּהּ חָמֵץ גְּזֵרָה מִשּׁוּם יוֹם הַמְעֻנָּן שֶׁמָּא יִטְעֶה בֵּין חֲמִישִׁית לְשִׁשִּׁית. וְאֵינוֹ אָסוּר בַּהֲנָיָה בְּשָׁעָה חֲמִישִׁית. לְפִיכָךְ תּוֹלִין בָּהּ תְּרוּמָה וְלֶחֶם תּוֹדָה וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן מֵחָמֵץ שֶׁהוּא קֹדֶשׁ לֹא אוֹכְלִין וְלֹא שׂוֹרְפִין עַד שֶׁתַּגִּיעַ שָׁעָה שִׁשִּׁית וְשׂוֹרְפִין הַכּל. The Briskor Rav asks why does the Rambam hold it is prohibited to burn the todah loaves in the 5th hour of the day if the one is not permitted to benefit from them except via eating and they can’t be eaten? The Rav answers that the prohibition in the 6th hour is an extension of the Torah prohibition of chametz and is an issur cheftzah like the Torah prohibition. The issur in the 5th hour is only an issur gavra not to eat the chametz. Therefore, it is only when the cheftzah is assur, in the 6th hour of the day that the issur to cause a loss to kodshim is lifted.
The difficulty with this Rav is that it seems to fly in the face of the Gemorah on 13a, codified in the Rambam (3:4) הָיוּ לוֹ כִּכָּרוֹת רַבּוֹת שֶׁל תְּרוּמָה וְצָרִיךְ לְשָׂרְפָהּ עֶרֶב שַׁבָּת לֹא יְעָרֵב הַטְּהוֹרָה עִם הַטְּמֵאָה וְיִשְׂרֹף אֶלָּא שׂוֹרֵף טְמֵאָה לְעַצְמָהּ וּטְהוֹרָה לְעַצְמָהּ וּתְלוּיָה לְעַצְמָהּ. וּמַנִּיחַ מִן הַטְּהוֹרָה כְּדֵי לֶאֱכל עַד אַרְבַּע שָׁעוֹת בְּיוֹם הַשַּׁבָּת בִּלְבַד. Here we see that one can burn terumah even before it is prohibited for the time of the issur is not until the next day, on Shabbos? It may be that the din to rid chametz on Friday when erev Pesach is Shabbos is not a practical din to rid most of the chametz before Shabbos, but it is a takkanah to view Friday as the time of biur. The Shulchan Aruch (444:2) says one should rid oneself of the chometz when erev Pesach is Shabbos at the same time one does when it is erev Pesach so as not to get confused with other years. However, we may give another reason. Since the takkanah is to pattern Friday after the regular din of erev Pesach one must burn the chametz at the same time (however the Rishonim give the reason of the S.A.) (עיין תוס' פסחים יג. ויש לבאר קושיתם דוקא בע"פ שחל להיות בשבת משום דהבינו בקושיתם כהגרי"ז ובתירוצם מסיק שאינו כן וצ"ע וע"ע הררי קדם סימן כג.)
No comments:
Post a Comment