Why was the final blow to the Egyptians מכת בכורות? What was about the killing of the first born that was so dramatic more than any other of the plagues?
The Maharsha in Pesachim (116b) asks if the reason for matzah is because when leaving Egypt the bread didn't have time to rise if so why did Klal Yisroel eat matzah the year they left and why is the mitzvah before chatzos, it should be only after chatzos when they left? He explains that the reason given because the bread didn't have time to rise is only to explain why there is an issur of chametz for seven days but the reason for easting matzah the first night is because Klal Yisreol became a holy nation totally separated from the evil forces represented by chametz. "כמפורש סודו בקרבן מנחה שאמר מצות תאכל במקום קדוש וגו' לא תאפה חמן וגו' כי החמץ רמז אסטרא דשמאלא וכמ"ש גבי מנחה כי כל שאור גו' וכמ"ש ומי מעכב שאור שבעיסה כו' וז"ש מצות תאכל במקום קדוש דהיינו מתוך הקדושה וסטרא דימינא מסיים כי קדש קדשים היא ואין ראוי להיות בה חמץ מסטרא דשמאלא וזהו טעם אכילת מצה בליל פסח כדמיון המנחה לגבי כהן כי אז נתקדשו כל ישראל להבדיל בין ישראל למצרים וליל שמורים הוא מן המזיקים וסטרא דשמאלא להדבק בקדושה." The makkah of bechorot came to demonstrate that בני בכורי ישראל (Shemos 4:22-23.) It is Klal Yisroel that is the elevated nation. The Rambam describes the מתחיל בגנות ומסיים בשבח in Laws of Chametz (8:4) שֶׁבַּתְּחִלָּה הָיוּ אֲבוֹתֵינוּ בִּימֵי תֶּרַח וּמִלְּפָנָיו כּוֹפְרִים וְטוֹעִין אַחַר הַהֶבֶל וְרוֹדְפִין אַחַר עֲבוֹדַת אֱלִילִים. וּמְסַיֵּם בְּדַת הָאֱמֶת שֶׁקֵּרְבָנוּ הַמָּקוֹם לוֹ וְהִבְדִּילָנוּ מֵהָאֻמּוֹת וְקֵרְבָנוּ לְיִחוּדוֹ. We celebrate this night not merely leaving Egypt but being recognized as the nation that is close to G-d. That is the message of makkat bechorot.
No comments:
Post a Comment