The possuk says אדם כי יקריב מכם. The mefarshim ask why does it use the term אדם? The Or Hachaim brings from the Tanchuma ובמדרש תנחומא אמרו למה אמר אדם ולא אמר איש, ירצה לומר כי יחטא האדם כאדם הראשון שהתחיל לחטוא יביא קרבן עד כאן. He expounds that the midrash means that Adam brought a korban but that did not atone his sin but we are given the ability to bring a korban like Adam but we obtain atonement through it. Why did Adam not obtain atonement? The Or Hachaim explains because Adam had no evil around him leading him to sin but we living post sin, have to deal with a poisoned environment. "ואומרו שהתחיל לחטוא, נתן הטעם למה לא נהג ה׳ כמו כן עם אדם הראשון, כי אדם התחיל לחטוא ולא קדם לו בחינת הרע להכריחו לחטוא, מה שאין כן הבאים אחריו כבר קדם להם בחינת החטא בנפשם, וזה לך אות הברית אשר ערל בשרו וצוה ה׳ למול מה שלא היה כן לאדם הראשון."
Rav Pinkus suggests another interpretation. The Yerushalmi (7a) says שאלו לחכמה חוטא מהו עונשו אמרו להם חטאים תרדף רעה שאלו לנבואה חוטא מהו עונשו אמרה להן הנפש החוטאת היא תמות שאלו לקודשא בריך הוא חוטא מהו עונשו אמר להן יעשו תשובה ויתכפר לו. היינו דכתיב על כן יורה חטאים בדרך יורה לחטאים דרך לעשות תשובה. Before the Torah was given there was no ability to bring a korban, that is a chiddush of the Torah. What is the difference post Torah? In truth chachma is correct. There is no room for repair for a rebellion against G-d. The sin can not be repaired. The other levels of nevuah, Torah and Hashem Himself do not disagree with this but give other ways to be able be become reborn and divorced from the sin. Nevuah gives the option of being actually reborn. Torah gives the option of bringing a korban and sacrificing one's self before Hashem like the Ramban describes and Hashem gives a person the ability to become reborn through teshuva alone. It is not that the bar is lowered but that there are new forms given to be able to divorce one's self from sin.
No comments:
Post a Comment