The midrash Tehillim (1:17) says ר' אליעזר אומר אמרו ישראל לפני הקב"ה רבונו של עולם רוצין אנו ליגע בתורה יום ולילה אבל אין לנו פנאי. אמר להם הקב"ה קיימו מצות תפילין ומעלה אני עליכם כאילו אתם יגעים בתורה יומם ולילה. ר' יוחנן אמר מהדא מלה (שמות יג ט) והיה לך לאות על ידך ולזכרון בין עיניך. How is wearing tefillin considered like learning Torah?
Rav Hirsch explains that the parsha of tefillin is part of the response to the question of the son. והיה לך וגו׳ – פסוק זה והבא אחריו נראים כחלק מדברי האב אל בנו.זכירת הגאולה הזאת אינה אמורה להיות חגיגת זיכרון גרידא. אלא עליך להכיר שאת כל חירותך של עכשיו, חייב אתה אך ורק לידו החזקה של ה׳, ולכן אתה נמצא ברשותו בכל הווייתך. Every year we have a holiday of Pesach to remember our freedom and every act of putting on tefillin is a mini Pesach for the day. The possuk says וְהָיָה֩ לְךָ֨ לְא֜וֹת עַל־יָדְךָ֗ וּלְזִכָּרוֹן֙ בֵּ֣ין עֵינֶ֔יךָ לְמַ֗עַן תִּהְיֶ֛ה תּוֹרַ֥ת י״י֖ בְּפִ֑יךָ. How does it lead to תורת ה' בפיך? Rav Hirsch explains: הלא דבר הוא מה שנאמר ליהושע: ״לֹא־יָמוּשׁ סֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה מִפִּיךָ״ (יהושע א, ח). המילה הכתובה נועדה להזכירך תמיד מחדש את מה שהופקד בפיך. גם הלומד לעצמו, עליו להשמיע בקול את דבר ה׳ בעת שהוא קורא אותו (עירובין נד.), כדי שיוכל להטביע את רושם תורת ה׳ בלבו באמצעות המילה החיה. על כל אחד להיות מבשרה של התורה לעצמו; התורה תמצא את דרכה אל תוך נפשו דרך פיו.
The question of the midrash Tehillim assumes that there are manly needs and then there are separate "G-dly needs." The two are a contradiction. I have my desires and then there are the desires of Hashem and it a war to get them to meet. The tefillin help align these two opposites together. By experiencing a mini Pesach every day we remind ourselves that we are are free and what Hashem free us for. When a person internalizes this message, it becomes תּוֹרַ֥ת י״י֖ בְּפִ֑יךָ, the Torah imbues the innards of the person and the person's desires become Torah desires. Then everything one does is for the sake of Torah. (See Mizmor L'todah of Rav Dovid Cohen.) The possuk ends כִּ֚י בְּיָ֣ד חֲזָקָ֔ה הוֹצִֽאֲךָ֥ י״י֖ מִמִּצְרָֽיִם. According to the Nitziv the possuk is explaining why we need the tefillin, why we need a daily Pesach. The Nitziv explains שלא תתפלא למה הצריכנו הקב״ה כל כך מצוות ותחבולות לבטחון ואמונה בהשגחתו יתברך, על זה נותן טעם, משום שהנך רואה ויודע שדבר זה אינו מתקבל ברצון לפניך, עד שבעל כרחך היינו ע״י מכת הדבר שהוא ״ביד חזקה״ הוציאך ה׳, והיינו משום שלא היו נוחים לקבל על עצמם השגחתו יתברך. It is not natural to accept Hashem's will, it requires a יד חזקה, it requires a tremendous עבודה and the tefillin aids in that job.
tremendous
ReplyDeletei will use it fore my sons BM peshtel
YUasherkoach