The Gemorah in
Taanis (9a) seems to understand not like the Rambam and the possuk is referring
to testing Hashem. For the Gemorah says
that one isn’t allowed to test Hashem (based upon this possuk,) except for
regarding מעשר where the possuk (Malachi 3:10) says ובמנוני נא בזאת. The Tur in Yoreh Deah siman 247
understands that this rule applies toצדקה
as well.
The Beis Yosef asks that the Gemorah (ibid) aonly mentions מעשר, not charity? The Tur
must have understood that מעשר is just an example but every צדקה has the same ‘deal’. There is a third opinion (cited in Pischai Teshovu
siman ibid) that limits the Gemorah even more. The possuk cited from Malachai is referring
to מעשר דגן, they say that the rule doesn’t apply to any monetary giving;
its only a rule regarding מעשר דגן.
Tuesday, August 13, 2019
Testing
Vaeschanan (6:16) לֹ֣א תְנַסּ֔וּ אֶת־י״י֖
אֱלֹהֵיכֶ֑ם כַּאֲשֶׁ֥ר נִסִּיתֶ֖ם בַּמַּסָּֽה. There is a machlokes
Rishonim as to what the possuk is referring too; testing a navi or God. The Rambam in Sefer Hamitzvot
negative commandment 64 says: שהזהירנו שלא לנסות
יעודין ויחולין שיעדו אותנו בהם נביאינו על צד הספק שנספק בהם אחר שנדע אמתת נבואת
הנביא שיספר בהם. והוא אמרו יתעלה לא תנסו את ה' אלהיכם. He repeats this in the
last law in Yesodei HaTorah: וכן לדורות נביא
שנודעה נבואתו והאמינו בדבריו פעם אחר פעם או שהעיד לו נביא והיה הולך בדרכי הנבואה
אסור לחשב אחריו ולהרהר בנבואתו שמא אינה אמת ואסור לנסותו יותר מדאי ולא נהיה הולכים
ומנסים לעולם שנאמר לא תנסו את ה' אלהיכם כאשר נסיתם במסה שאמרו היש ה' בקרבנו אם אין
אלא מאחר שנודע שזה נביא יאמינו וידעו כי ה' בקרבם ולא יהרהרו ולא יחשבו אחריו כענין
שנאמר וידעו כי נביא היה בתוכם:. He clearly holds the prohibition only applies
to testing a navi. Other Rishonim
(Bechai, Yeraim#461, Smag negative commandment #4,) maintain that the
prohibition is to test God to see if one gains success because of fulfilling
the mitzvot. A third approach is to say
the possuk is referring both to testing Hashem and His prophets. That approach is shared by the Ramban and
Chinuch #424.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment