Tuesday, November 22, 2022

Sicha As A (Non)Prayer

 Risiysa Laylah Ch. 31 ונראה דלשון שיחה הוא דבור שמן השפה ולחוץ ולא ממעמקי הלב שזה נקרא דבור. ולכך תפלת יצחק אבינו ע"ה נקרא לשוח (ברכות כו:) כי אברהם אבינו ע"ה שהוא המתחיל בתפלה היינו דוקא בכוונה שלימה נקרא עמידה כטעם מאמר רז"ל (סוטה יג סוף ע"ב) מה להלן עומד ומשמש כו' כי עמידה הוא רק לעבודה. ויצחק בא והוסיף דגם תפלה שלא בכוונה הוא תפלה וזהו דרגא דידיה דמחוי להו הקב"ה בעיניהו (שבת פט:) איך מלא כל הארץ כבודו ממש לנוכח העין. ובהכרה ברורה כזו אין שוב נפקא מינה בכונת לבו כמ"ש (ירושלמי ברכות פרק ב הלכה ד) אנא מן יומי לא כוונית כו' כי כאשר יש לו הכרה ברורה כזו זו כונה כוללת על כל מחשבותיו ודבוריו ומעשיו אף שיחת חולין שלו הכל מהשם יתברך לבד ואין עוד מלבדו ואין שום נפקא מינה בכונה כך או כך להשתדל על זה רק להניח הכל על השם יתברך ולהשתדל רק בעיקר הכונה דשויתי ה' לנגדי תמיד ממש לנגדי. ואז ממילא כאשר מקיים גול וגו' ויכונו וגו'. וזה נקרא דבר שאין מתכוין ולא מתעסק בעלמא דהרי מכל מקום צריך כונה כוללת כנ"ל וצריך לידע שהולך להתפלל וכמ"ש ויצא יצחק לשוח. שבאברהם היה עמידה דהיינו כל התפלה וביצחק רק יציאה

Rabbi Shimsohn Pinkus (this week's parsha, maamarim)























Sfas Emes (Chayeh Saraeh 5645) במדרש יפה שיחתן של עבדי אבות כו' כי יש בחי' עבד ובן. תורה ותפלה. ובני ישראל נקראו בנים שניתן להם התורה לחפש בגנזי דמלכא כבן. ותפלה היא עבודה ונקרא שיחה כמ"ש רז"ל לשוח בשדה. שהוא מעסקי האדם הצריך לו בעוה"ז ונקרא בגמ' חיי שעה והתורה חיי עולם. אכן ב' אלו המדריגות יש בהם כמה בחי'. ויש עבד ובן. אח"כ זוכין למעלת עבד בעולם העליון יותר. ואח"כ בן. וכן הוא תמיד. ובאופן זה אמרו כי יפה שיחתן של עבדי אבות שבחי' העבדות שלהם הי' גבוה מבחי' בן של דורות האחרונים שהרי משיחתן ותפלתן נעשה פרשיות בתורה.  

Sfas Emes (Chayeh Saraeh 5651) במדרש יפה שיחתן של עבדי אבות כו'. הוא בחי' תפלה אין שיחה אלא תפלה דאיתא בגמ' תורה חיי עולם ותפלה חיי שעה. וזה הדרך שתקנו אבות והוא עצה להיות נושע בכל עת ומקום. ובמדרש מי בכם ירא ה' שומע בקול עבדו כו'. שמזה הדרך של אליעזר יכולין ללמוד להיות נושע אף במקום החושך. הלך חשכים. ומעין זה בכל איש ישראל שנשתלח' הנשמה בעוה"ז עלמא דחשוכא. וע"י תפלה ותורה שבע"פ יכולין להיות נושע. והוא דרך ימי המעשה שנק' חשכים. והכל ניתקן בבחי' עבדות והנהגה מלמעלה על ידי מלאך. ובשבת קודש הוא בחי' בנים. ודרך התורה. וההנהגה על ידי הקב"ה בעצמו. לכן שבת יעשה כולו תורה. ובימי המעשה הוא בחי' שומע בקול עבדו. וע"י אמונה ובטחון כמ"ש יבטח בשם ה' כו'

There seems to be a dichotomy is sicha viewed as a lowly form of tefillah, a mere utterance of the words so it is not registered on the tefillah meter or it is such a great form of tefillah that it isn't measured because it exceeds the bar of tefillah.  I think that it isn't a contradiction but שיחה goes מריש כל דרגין עד סוף כל דרגין.  Sicha is a mere utterance of words without much intent.  It is more of talking to one's self than talking to Hashem.  That may be because the person feels so distant from Hashem that one doesn't feel that they can talk to Him or because one is so close to Hashem that they are always talking to Him even when not expressed in a formal manner.  The sicha of Yitzchak was due to his great closeness to Hashem he did not need to utter a formal prayer but the צורת התפילה is the same for one who feels quite distant. 

תְּ֭פִלָּה לְעָנִ֣י כִֽי־יַעֲטֹ֑ף וְלִפְנֵ֥י י֝״י֗ יִשְׁפֹּ֥ךְ שִׂיחֽוֹ (Tehillim 102:2.)  Sicha is the tefillah of the עני, the עני is אין עני אלא בדעת (Nedarim 41a.)  When is lacking daat, lacking a connection to Hashem, and can only muster up sicha, some words of desperation, that tefillah Yitzchak teaches us, enables for us perhaps, that it will be accepted.  Those words of calling out from whatever the trouble is, as the Sfas Emes says, become better than תורתן של בנים for it allows one to become connected to Hashme even in a state of great darkness. 

1 comment:

  1. See R' Tzadok in Pri Tzadik Toldos 5: שבא"א ע"ה לא מצינו שהתפלל על עצמו ואף על בנים לא התפלל כמ"ש בזוה"ק פ' זו (קלז ב). ורק על סדום התפלל ונקרא תפלתו עמידה (כמ"ש ברכות שם ע"ב) והוא מפני שעמד בכח כיון שאינו נוגע בדבר וכמו ויעמוד פינחס ויפלל שעשה פלילות עם קונו כו' (כמ"ש סנהדרין מד.). משא"כ יצחק שהתפלל על עצמו ונקראה תפלתו שיחה ולפני ה' ישפוך שיחו להגיד צערו ומר לבבו.

    ReplyDelete