Chazal say that the בארה של מרים still exists and it is concealed. There is a contradiction in Chazal if it is in the Keneret or in the Mediterranean Sea (see Wikipedia,) but it it still around as opposed to the ענני הכבוד and the מן which cease to exist. Why does the באר continue as opposed to those other gifts of the midbar?
The Yalkut Shemoni points out a difference between the shiras hayam and the shira of the באר.
א"ר אבין הלוי בשעה שעמדו ישראל לומר שירת הים לא הניחן משה שיאמרו לעצמן, אלא כשם שרבו של אדם אומר עמו פרשתו כשהוא נער כך אמר משה עמהם שנאמר אז ישיר משה ובני ישראל כנער העונה אחר רבו, לאחר ארבעים שנה עמדו על פרקן התחילו אומרים שירת הבאר לעצמן שנאמר אז ישיר ישראל, אמרו רבש"ע עליך להיות עושה לנו נסים ועלינו לומר שירה שנאמר יי להושיעני ונגינותי ננגן:
The generation leaving Egypt were like children being introduced to G-d. They had to be taught to sing praise to Hashem. After living in the midbar in a miraculous existence for years, Klal Yisroel had matured and were able to recognize the need to sing praise to Hashem on their own.
Following in this mashal the Yalkut (763:18) explains why Moshe was instructed to speak the rock as opposed to in Beshalach where he is instructed to hit the rock. ודברתם אל הסלע. והכיתם לא נאמר, א"ל כשהנער קטן רבו מכהו ומלמדו ביון שהגדיל בדבור הוא מיסרו, כך אמר הקב"ה למשה כשהיה סלע זה קטן הכית אותו שנאמר והכית בצור אבל עכשיו ודברתם אל הסלע שנה עליו פרק אחד והוא מוציא מים מן הסלע. When Klal Yisroel was a young child they were instructed by beading led to the water, by forcing them to the right path. However, as they became advanced it was no longer suitable to merely beat them over the head but they must be taught to develop their on their own. The difference in drawing water from the rocks was determined by the status of Klal Yisroel.
[Based upon this we can explain that is why the מי מריבה did not allow Moshe to continue to lead Klal Yisroel. It's not that the sin was so bad that it must lead to his demise but it meant that Moshe was not ready to teach the next generation. The people had eclipsed the leadership of Moshe. (Like the basketball coach that can develop the young players but can't be retained to lead the superstars to the championship.) And that is why Moshe could not lead them to the promised land. I saw this idea here.]
Chazal darshin the shiras הבאר as a reference to Torah. How do we see in the באר a hint to Torah? The Netziv explains אבל הענין יבואר בספר דברים (א,ה) בפירוש הכתוב ״בעבר הירדן בארץ מואב הואיל משה באר את התורה״ שלימד שם משה לישראל פלפולה של תורה, איך כל הקבלות בתורה שבע״פ מרומזות בדקדוקי המקרא ע״פ י״ג מדות והויות התלמוד. והתועלת מזה הלימוד היא שאפשר להוסיף לקח בכל עת, ונעשית כמעין המתגבר. . . ומשום הכי נקראת בארה — שהיא המבארת התורה שבכתב על הדיוק, וגם מבארת מקור הקבלות בתורה שבע״פ איה מקומם מרומז בתורה שבכתב. The באר represents the Torah שבעל פה. It has water from another source, the תורה שבכתב but is also able to produce more, the תורה שבעל פה. The manna and clouds of glory, aspects of the angelic living in the midbar faded away in history. Those were long replaced by glorious days in the Jewish commonwealth and the tears of golut that followed. But what always remains is the באר of the תורה שבעל פה. Klal Yisroel moved on from the spoon feeding existence that carried them through the birth pains of becoming nation but their independent growth represented by the באר grows as time continues.
No comments:
Post a Comment