The Yismach Moshe at the end of ד"ה במדרש קרח שפיקח היה explains what it means that the eyes of Korach misled him. ומה שאמר עינו הטעתו, יש עוד כונה עמוקה, דהא קרח השיג בגדולת הבורא, דאם לא כן מנין לו כל הכבוד הזה להיות סוכה ברוח הקודש, ומכל שכן לפי מ"ש לעיל דהיה משיג ענין פרה אדומה, רק בשפלות בן אדם לא ראה. ובהקדים מה שפירש הרב הקדוש מו"ה אלימלך זצק"ל על המשנה (חגיגה, ב' ע"א) סומא באחת מעיניו וכו', היינו שרואה בגדולת הבורא ב"ה ואינו רואה בשפלות עצמו, פטור מן הראיה, כלומר יותר טוב היה אם לא ראה ולא ידע כלל, כי תועבת ה' כל גבה לב (משלי טז ה). והיינו עינו דייקא הטעתו, ר"ל שראה רק בעינו אחת, דאלו היה רואה בשתי עיניו לא היה טועה, והבן. והיוצא מזה דאחר כל הכבוד והמעלה, צריך להתרחק מכל גאה וגאון. וכבר אמרנו הא דאמרו רז"ל (כתובות דף ס"ח.) כל המעלים עיניו מן הצדקה וכו', דהיינו דמעלים עיניו, הוא מחמת גובה וגאון שאין כבודו להשגיח בעניים ושפלים, לכך הוא כעובד ע"א, כמו שאמרו רז"ל (סוטה ד':) כל המתגאה וכו', על כן יש להשגיח על העניים והיה מעשה הצדקה שלום.
I would like ot say a slightly different take. The parsha of Korach follows after the parsha of tzitzit. The parsha of tzitzit teaches a person to see beyond the veneer of the world. The techelet reminds one of kisay hakavod and that should be one's focus in life. One learns from the tzitzit to take a long look at things and peel under the skin to see what really exists. Korach indeed did that. He looked far into the future and saw his great descendants. He was a great philosopher and "saw" the kisay hakavod. The problem of Korach was that he couldn't see what was right under his nose. Maybe that's why he was swallowed by the ground right under his feet. The Kabbilists teach that Korach in the future days will be right. However, his message was too early to be recognized. The nation needed a leader and class structure. Korach failed to take into consideration the time and place of his message and realize that it could not be accepted. The techelet do night directly remind one of the kisay hakavod but instead go through steps of similar things. One can lose the נמשל for the משל at times. The משל is also important. One must be cognizant of the ultimate goal but really that there is a process to get there and not every message can be accepted by people that are not ready.
No comments:
Post a Comment