Tanya Ch. 47: והנה בכל דור ודור וכל יום ויום חייב אדם לראות עצמו כאילו הוא יצא היום ממצרים. What, since when, that was only at the Seder?!
Rambam Laws of Chametz and Matzah (7:6-7) בְּכָל דּוֹר וָדוֹר חַיָּב אָדָם לְהַרְאוֹת אֶת עַצְמוֹ כְּאִלּוּ הוּא בְּעַצְמוֹ יָצָא עַתָּה מִשִּׁעְבּוּד מִצְרַיִם שֶׁנֶּאֱמַר (דברים ו כג) "וְאוֹתָנוּ הוֹצִיא מִשָּׁם" וְגוֹ'. וְעַל דָּבָר זֶה צִוָּה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בַּתּוֹרָה וְזָכַרְתָּ כִּי עֶבֶד הָיִיתָ כְּלוֹמַר כְּאִלּוּ אַתָּה בְּעַצְמְךָ הָיִיתָ עֶבֶד וְיָצָאתָ לְחֵרוּת וְנִפְדֵּיתָ: לְפִיכָךְ כְּשֶׁסּוֹעֵד אָדָם בַּלַּיְלָה הַזֶּה צָרִיךְ לֶאֱכל וְלִשְׁתּוֹת וְהוּא מֵסֵב דֶּרֶךְ חֵרוּת. וְכָל אֶחָד וְאֶחָד בֵּין אֲנָשִׁים בֵּין נָשִׁים חַיָּב לִשְׁתּוֹת בַּלַּיְלָה הַזֶּה אַרְבָּעָה כּוֹסוֹת שֶׁל יַיִן. These verses that the Rambam cites have nothing to do with the night of the 15th of Nissan. We see the Rambam maintains there is some element of this obligation every day of the year. So what's it doing in the Laws of Chametz and Matzah?
There are two ways to learn. One option is that it is an obligation year round. The Rambam brings it here as justification for how the Rabbis enacted new obligations (for in his view this could be a problem of בל תוסיף,) and he explains that the Rabbis saw it in a pre-existing Biblical virtue and they merely extended it. Another approach is that there is something different about the obligation of the Seder. While there is an obligation year round לראות עצמו כאילו הוא יצא היום ממצרים, on the Seder night there is an additional obligation לְהַרְאוֹת אֶת עַצְמוֹ, to act in a manner that reflects this and that is demonstrated in the לפיכך that the Rambam brings. This approach is developed in Likutay Sichos volume 12.
In case what you were wondering what it means בכל דור ודור וכל יום ויום חייב אדם לראות עצמו כאילו הוא יצא היום ממצרים, the Tanya continues והיא יציאת נפש האלהית ממאסר הגוף משכא דחויא ליכלל ביחוד אור א"ס ב"ה ע"י עסק התורה והמצות בכלל ובפרט בקבלת מלכות שמים בק"ש שבה מקבל וממשיך עליו יחודו ית' בפירוש באמרו ה' אלהינו ה' אחד . Well, I hope this didn't make Krias Shema any harder.
No comments:
Post a Comment