Wednesday, April 29, 2020

Love Of Torah

The Gemorah in Yoma (35b) says הלל מחייב העניים, יוסף מחייב מי שיש לו יצר, רבי אלעזר בן חרסום מחייב העשירים (see there all the details.) Asks the Rebbe (Likutay Sichos volume 2,) ממנ"ש, if the person has the time and capability to learn, then why do we need 'הלל וכו, of course you are obligated to learn, it says והגית בו יומם ולילה and if the person can't learn, then how can a person be held responsible?  Answers the Rebbe, the Gemorah is talking about someone who technically can't be held responsible for not learning; there is no obligation from והגית בו.  However, one who understands what Torah is will nonetheless still find time to learn, in his words:


The love for Torah must extend beyond the basic obligation to learn Torah. This is the same idea as the vort known from the Ponavitcher Rav on Megillah 3a which I don't feel like writing out.



For those following the custom of learning Sotah during sefirah (see here and here,) this week on we encountered the Gemorah 21a which says ד"א עבירה מכבה מצוה ואין עבירה מכבה תורה שנאמר (שיר השירים ח, ז) מים רבים לא יוכלו לכבות את האהבה.  How do we know מים רבים לא יוכלו לכבות את האהבה is referring to Torah?  Rashi says: לכבות את האהבה - זו תורה דכתיב (שיר השירים ב׳:ד׳) הביאני אל בית היין ודגלו עלי אהבה יין סוד:  He would seem to be matching the Midrash (Bamidbar 2:3)  רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר הֱבִיאַנִי אֶל בֵּית הַיָּין, לַמַּרְתֵּף הַגָּדוֹל שֶׁל יַיִן, זֶה סִינַי, וְלִמְדַנִי משֶׁה תּוֹרָה שֶׁהִיא נִדְרֶשֶׁת מ"ט פָּנִים, that explains the בית היין is Sinai and we see that's the place of דגלו עלי אהבה, so we see אהבה means Torah and that is the אהבה in מים רבים לא יוכלו לכבות את האהבה(Rashi on Shir Hashirim learns the בית היין is אהל מועד but because the laws of Torah were taught there, so the point is the same.)   We see Torah is distinct from all mitzvot; those are fulfilled because of the command to do them.  Torah must go beyond that ,it is an expression of אהבה between Hashem and Klal Yisroel.  In the words of the Tanya Ch. 4: ואף שהתורה נתלבשה בדברים תחתונים גשמיים הרי זה כמחבק את המלך ד"מ שאין הפרש במעלת התקרבותו ודביקותו במלך בין מחבקו כשהוא לבוש לבוש אחד בין שהוא לבוש כמה לבושים מאחר שגוף המלך בתוכם. וכן אם המלך מחבקו בזרועו גם שהיא מלובשת תוך מלבושיו כמ"ש וימינו תחבקני שהיא התורה שנתנה מימין שהיא בחי' חסד ומים.  Learning Torah is hugging Hashem!
What's bothering me in the Rashi is the last words, יין סוד.  What does he mean to add by this?  The only peshat I found is the Munkatcher Rebbe (here) that believes Rashi is hinting to a yesod many Rebbe's said that the Chazal (cited on this blog last week,) that says המאור שבה מחזירה למוטב only refers to learning pnimious hatorah; it only through learning סוד that one will become attached to Hashem and that אהבה will steer a person back even if they fall into arevos. [It is interesting that if I recall correctly the Baalei Mussar (maybe even Rav Yisroel Solanter himself) understood the Chazal not as referring to the entire body of Torah, but to that which inspires proper yiras Hashem.]

No comments:

Post a Comment