Yisro's name appears in almost every possuk of the first aliyah. Most of the time it adds that he is the father-in-law of Moshe with the exception of possuk 9 and 10. Why does the Torah have to keep on stressing every time that he is the father-in-law of Moshe and why in possuk 9 and 10, וַיִּ֣חַדְּ יִתְר֔וֹ עַ֚ל כׇּל־הַטּוֹבָ֔ה אֲשֶׁר־עָשָׂ֥ה י״י֖ לְיִשְׂרָאֵ֑ל אֲשֶׁ֥ר הִצִּיל֖וֹ מִיַּ֥ד מִצְרָֽיִם וַיֹּ֘אמֶר֮ יִתְרוֹ֒ בָּר֣וּךְ י״י֔ אֲשֶׁ֨ר הִצִּ֥יל אֶתְכֶ֛ם מִיַּ֥ד מִצְרַ֖יִם וּמִיַּ֣ד פַּרְעֹ֑ה does it omit that he is the father -in-law?
Update: In this week's Divrei Shiach they print from the טעמא דקרא that answers this question: צ"ב בכל הפרשה פעם קורא אותו יתרו ופעם חותן משה ופעם יתרו חותן
משה. ואפשר לומר דבמקום שקורא אותו יתרו הוא מצד עצמו ובמקום
שקורא חותן משה הוא מצד שהוא חותן משה ובמקום שקורא שניהם הוא
מצד שניהם ובזה מדויק כל הפרשה דבתחלה וישמע יתרו חותן משה הוא
ששמע ב' דברים את אשר עשה למשה ולישראל ומצד מה ששמע לישראל ע"ז
אמר וישמע יתרו היינו שמחמת זה נתעורר לתשובה ולבא ומצד מה ששמע
מה שנעשה למשה קוראו חותן משה דבשביל שהוא חותן משה העירו לבו
לבא וכן ויקח יתרו חותן משה את צפורה וגו' היינו דמצד שהוא יתרו מחמת
עצמו בא וגם מחמת שהוא חותן משה רצה להביא לו את אשתו ובניו וכן
בסמוך ויבא יתרו חותן משה וגו', אבל ויחד יתרו וגו' ויאמר יתרו וגו' הוא
מצד עצמו ולא מחמת שהוא חותן משה שזה אין שייך למשה, ויקח יתרו חותן
משה עולה וזבחים וגו' היינו שהביא תודה גם על מה שעשה לישראל וגם
למשה, וירא חותן משה וגו' ויאמר חותן משה אליו וגו' זה רק משום שהי' חותן משה חס על חתנו שלא יתיגע ביותר ולכן כתיב רק חותן משה וכל הפרשה מדויק.
No comments:
Post a Comment