The Rambam in mitzvah #235 says: היא שצונו בדין עבד כנעני. והוא שנעבוד בו לעולם ושאין לו חירות אלא בשן ועין והוא הדין לשאר איברים שאינן חוזרין כמו שבא הפירוש המקובל. The Ramban says לפי דעתי ששתים מצות הן, שנצטוינו שנעבוד בכנעני לעולם ולא נשחרר אותו בחנם, ונצטוינו עוד שאם נפיל את שנו או עינו יהיה בן חורין ומותר בבת ישראל, וכמו שהנישואין והגירושין שתי מצות כן אלו בשוה, ... אבל הענין הזה הוא דין מן הדינין שנצטוינו לשלם לעבד כנעני שחרור גופו בדמי עינו ושנו ומעת עמדו עם בעליו בב"ד ישחררו אותו בתשלומי הנזק ומ"מ מצוה בפני עצמה תמנה בכל הדינין שמנה הרב וכגון מצות הגירושין. What we see is that the Rambam views the halacha that the slave goes free if his limb is knocked out as a law in how to deal with slaves. It is a law in הלכות עבדים, he doesn't go free except for these scenarios. The Ramban however views it as a law in הלכות חובל ומזיק, the form of payment for the slave is that he goes free.
One example where this plays out is regarding an eved when there are no דיינים סמוכין. The Rif brings the whole discussion about which limbs cause the slave to go free in Kiddushin 24-25. Why, the יציאה of the eved by limbs knocked out is a קנס (as we see in Bava Kama 74,) and we don't have דיינים סמוכין to judge קנסות? The Ran brings the Ramban explains the reason is because since its a קנס and one can be תופס, then automatically the eved is considered תפוס in himself and he will be free. The Kesef Mishna (Avadim 5:17) understands in the the Rambam that the תפיסה of the eved works only because of a Rabbinic enactment. Why is it only Rabbinic? because the Rambam holds the יציאה of the eved isn't a payment that he can claim and grab for himself. It is an obligation on the owner to free him. Hence, technically the eved has no rights to "grab himself", and it is only Rabbinic that it works. The Ramban goes לשיטתו that it is a form of payment, hence תפיסה works מעיקר הדין. (Mishnas Yaavetz Yoreh Deah siman 32.)
The Pnei Menachem brings from students of the Besht that the יציאה of the slave via the tooth or eye being knocked out is allegorical for our service of Hashem as well. The main way to curb one's evil inclination is by watching one's eyes from looking at the wrong things and by watching the tooth that is to eat properly and only speak proper things.
No comments:
Post a Comment