Tuesday, December 24, 2019

Yosef And Chanukah

Many of the Chassidic books say that Yosef was unique among the shevatim for he had the ability to live in Egypt, occupy a prominent position in the government and still be faithful to his heritage.  This challenge was not the cup of tea for the other brothers.  They chose to be farmers, aloof from the rest of the world to be undisturbed in their search of God.  It is Yosef that is the paradigm of the Jew in exile.  Despite all the challenges thrown at him and his lack of living in a state conducive to his service of God, he didn’t stray from the path of his upbringing.

The Degel Machene Efraim and the Ohav Yisroel both connect Yosef to the 6 orders of the Mishna.  In the words of the Ohav Yisroel, וילבש אותו בגדי שש. ר"ל שרומז בזה שהקב"ה הלביש את יוסף בוא"ו מדות הק' דהוא אתקשרותא דכולא כנ"ל וירכב אותו במרכבת המשנה ר"ל בשית סדרי משנה סוד כללות התורה שבע"פ. והבן.  In the words of the Degel, וירכב אותו במרכבת המשנה אשר לו והנה תיבת אשר לו נראה מיותר וי"ל בזה דהנה הבעה"ט פירש כי בן זקונים הוא לו זקנם ר"ת זרעים קדשים נשים מועד וכו' ע"ש והנה מדבריו דברי אלקים אשר הופיע עליו ברוח קדשו נראה שמסתמא היה שורש נשמתו מן משנה וזכה שנעשה מרכבה לבחי' משנה והוא שאמר גם בגשמיות זכה לרכוב במרכבת המשנה והוא שדייק לומר אשר לו היינו שהיה מדריגתו ושורש נשמתו שהיה מרכבה למשנה כנ"ל והמש"י.  Why is Yosef connected to the Mishna?  Just as Josef had to forge his own path through exile, so too it is the תורה שבעל פה that carries us through the dark days of exile.  As the Gemorah in Sanhedrin (24a) says  במחשכים הושיבני כמתי עולם אמר ר' ירמיה זה תלמודה של בבל.  In the darkness of exile, it is the תלמוד בבלי  that ensures our safety.

That is one of the messages connecting Mekatz to Chanukah.  Yosef teaches us that it is the תורה שבעל פה that creates the orot to light up the dark days of the golus.

No comments:

Post a Comment