Tuesday, October 22, 2024

Aravah Power

 Yirmiyahu (50:12) הִנֵּה֙ אַחֲרִ֣ית גּוֹיִ֔ם מִדְבָּ֖ר צִיָּ֥ה וַעֲרָבָֽה.  Yeshayahu (51:3) כִּֽי⁠־נִחַ֨ם י״י֜ צִיּ֗וֹן נִחַם֙ כׇּל⁠־חׇרְבֹתֶ֔יהָ וַיָּ֤שֶׂם מִדְבָּרָהּ֙ כְּעֵ֔דֶן וְעַרְבָתָ֖הּ כְּגַן⁠־י״י֑.  The Malbim says וישם מדברה ההבדל בין מדבר ובין ערבה, שהמדבר היא ארץ שממה, והערבה הם מקומות שגדלים בו קוצים וסנאים ודרדרים, הערבה היא בתוך המדבר כערך הגנות ומקומות הנטועים בתוך הישוב, כי צמחים כאלה תוציא המדבר

Rav Kook: כל הקורא קריאת שמע ומדקדק באותיותיה מצננין לו גיהינם, אינו רק הקלת העונש, כי מה יעשו למי שאין צריך גיהינם כלל, כי אם הוא שכר עצום ונפלא מאד. והרשעים טועמים ממנו מעט כדי לקבל על ידו כח לקבל עונשם, והיינו טיט היון, בתחילה וה ולבסוף וי, אבל מי שהוא קורא קריאת שמע ומדקדק באותיותיה, משפיעים לו זה התענוג תמיד, והוא כעין תיקון עולם הגמור שלעתיד לבוא, שיהיה המחול לצדיקים בגיהינם, שיתהפך לעדן. וערבה היא יסוד הגהינם, הנה אחרית גויים ציה וערבה, רע בה, הב רע, ופתח אחד במדבר, והיה מדברה כעדן וערבתה כגן ד'. וכשאש של גיהינם מתהפך בכל עז גבורתו לחסד וצינון, הוא דישון עדן. כמים קרים על נפש עיפה שמועה טובה מארץ מרחק.  I don't know what he is saying in the whole piece but he clearly identifies the ערבה as associated with Gehennam.  So, why is the aravah then chosen as the object of choice on hashana rabbah?  

The Sfas Emes says (many maamarim ex. 5646, 5649, 5660) that the aravah represents as the Midrash notes, those that do not have the attributes of Torah or good deeds.  They are the the people that one would associate with Gehennam.  Nonetheless, what they do have is the ability to look and beseech Hashem for salvation.  When it comes to the end of the process from Rosh Hashana to Hashana Rabbah we tell Hashem even if we have nothing, we look to You and that itself is a zechus.  The Sfas Emes (5646) says, and the Lubavitcher Rebbe (Likutay Sichos volume 29) elaborates on this idea as well, that those that have the maalos of having Torah or good deeds may be credited due to their accomplishments.  It is specifically those that do not have any external claim to fame that proof the choosing of Klal Yisrael by Hashem is innate, the very soul of a Jew has a connection to Hashem.  That is why the aravoh is the chosen object for use for the special avodah of Hashana Rabbah to demonstrate that unique connection to Hashem that only a member of Klal Yisrael has.  That is the final zechus for us.

No comments:

Post a Comment