Parshat Behar opens with Har Sinai and Bechukosai ends אֵ֣לֶּה הַמִּצְוֺ֗ת אֲשֶׁ֨ר צִוָּ֧ה י״י֛ אֶת־מֹשֶׁ֖ה אֶל־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל בְּהַ֖ר סִינָֽי. Why are these parshiot bookended by Sinai? Why does the parsha of arachin end the sefer?
The giving of the Torah was forging a connection between heaven and earth. In the words of the Midrash (Shemos 12:3) משל למה הדבר דומה למלך שגזר ואמר בני רומי לא ירדו לסוריא ובני סוריא לא יעלו לרומי כך כשברא הקדוש ברוך הוא את העולם גזר ואמר השמים שמים לה' והארץ נתן לבני אדם כשבקש ליתן התורה בטל גזירה ראשונה ואמר התחתונים יעלו לעליונים והעליונים ירדו לתחתונים ואני המתחיל שנאמר (שמות יט כ) וירד ה' על הר סיני וכתיב (שם כד א) ואל משה אמר עלה אל ה' . It was the giving of the Torah that allows Klal Yisrael to infuse kedusha into worldly things.
The parshiot from the beginning of Shemos through Vayikra have mostly been devoted to the Mishkan and the service done in it. The Mishkan is kedusha that is given from Hashem. Hashem's presence is what gives kedusha to the place and the avodah done to it.
The end of the book of Vayikra deals not with laws pertaining to the Mishkan but laws which are observed outside the Mishkan. It is about how man must act properly to infuse kedusha into the places where he lives. Where does this ability come from? הר סיני. when the Torah was given to us at Sinai giving us the capability to bring kedusha down.
The parsha of arachin teaches us about the intrinsic value every individual has. It is not just an monetary value but it means every one has a value, something to add, some kedusha to bring forth. That is why this is the endings of Vayikra. To tell us all the kesusha from the Mishkan is not staitonery but must be expanded into one's surroundings.
No comments:
Post a Comment