Rashi says מתוך חיבתן לפניו – מונה אותם כל שעה. The Gemarah Yoma (22a) says אָמַר רַבִּי שְׁמוּאֵל בַּר נַחְמָנִי, רַבִּי יוֹנָתָן רָמֵי, כְּתִיב: ״וְהָיָה מִסְפַּר בְּנֵי יִשְׂרָאֵל כְּחוֹל הַיָּם״, וּכְתִיב ״אֲשֶׁר לֹא יִמַּד וְלֹא יִסָּפֵר״? לָא קַשְׁיָא: כָּאן בִּזְמַן שֶׁיִּשְׂרָאֵל עוֹשִׂין רְצוֹנוֹ שֶׁל מָקוֹם, כָּאן בִּזְמַן שֶׁאֵין עוֹשִׂין רְצוֹנוֹ שֶׁל מָקוֹם. From the Gemarah it appears that being able to be counted is when אין עושין רצונו של מקום, the opposite of Rash iwho says it is מפני חיבתן?
One approach is that the greatest level is to be above all numbers. Numbers are a definition, a boundary; when one is connected to Hashem, there are no boandaries. The חיבה is that even when one is אין עושין רצונו של מקום, when one is not acting in line with Hashem's desire, still every individual is important and counts.
The Noam Elimelech learns עפ"י דרכו the Gemarah the opposite way. When עושין רצונו then יש מספר meaning Klal Yisrael had the ability to affect the upper ספירות positivly but if אין עושין רצונו then אין מספר, Klal Yisrael will not be able to be counted, to correct the spiritual balances.
Rav Shaul Yisraeli has a different take on the Gemarah דרך דרוש.
No comments:
Post a Comment