Thursday, June 2, 2022

Create Yourself

The Midrash Tanchuma Ke Savo (#1) says וְעוֹד אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן, כָּל הָעוֹשֶׂה תּוֹרָה לַאֲמִתָּה, מַעֲלֶה עָלָיו הַכָּתוּב כְּאִלּוּ עָשָׂה אֶת עַצְמוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: וְאוֹתִי צִוָּה ה' בָּעֵת הַהִוא לְלַמֵּד וְגוֹ' (דברים ד, יד). לַעֲשׂוֹת אוֹתָם לֹא נֶאֱמַר, אֶלָּא לַעֲשֹׂתְכֶם אוֹתָם (שם), מִכָּאן שֶׁמַּעֲלִין עָלָיו כְּאִלּוּ הוּא עָשָׂה וּבָרָא אֶת עַצְמוֹ.  The midrash is teaching us that when one learns Torah, they are perfecting themselves.  A person becomes a greater being through learning Torah.  

The Gemarah in Pesachim (88b) Rav Yosef said to prepare for him a עגלא תלתא on Shavuot because אי לאו האי יומא דקא גרים כמה יוסף איכא בשוקא.  Why does he say האי יומא and not say if not for the Torah?  Why add the words קא גרים?  The Rebbe (Likutay Sichos Yisro volume 16 sicha 3) explains that it is Mattan Torah which gives the power to affect a change in the world through Torah and mitzvot.  Before Mattan Torah there was also Torah but the Torah didn't permeate the individual and the world.  It is האי יומא that gives one the ability, it is גורם that one can make a change.  Rashi says אי לאו האי יומא - שלמדתי תורה ונתרוממתי.  What the day of Shavuot causes is the נתרוממתי.  It is לַעֲשֹׂתְכֶם אוֹתָם, to make one into a more refined, majestic, elevated individual.

No comments:

Post a Comment