This post is based upon a shmuz by Rabbi Elefant. Why is Purim named after the pur, which is not part of the salvation and seems to be a side deatail in the story? The midrash (Yalkut Mishlay 944) says that the holidays will be nullified but Purim will not, what is unique about Purim? Why is there a חייב איניש לבסומי on Purim?
The Sfas Emes 5631 explains וזהו באמת גודל הנס שמה שהגורל מורה עליו הוא שהטבע צריך להיות כן. ומזה מוכח שלא הי' הצלת ישראל עפ"י טבע כלל רק בנס. A lot is a person's state as we say in English it his his lot. The lottery to set the date of the destruction of Klal Yisroel was the natural order of Klal Yisroel. That was "fitting" for them. The salvation of Klal Yisroel proved that they were not left to the natural order of events.
The Maharal in Or Chadash (3:7) says that is why the holiday of Purim will never be nullified. Since the salvation was only something that Hashem could do, it was above the natural order therefore it will last forever. Natural things fade away but Purim which is above the natural order will never fade. He adds that is why חייב איניש לבסומי because a person must remove their capabilities on Purim to appreciate that the salvation was totally dependent upon Hashem and human intervention played no role.
The Sfas Emes 5635 adds that is the explanation of תשועתם היית לנצח ותקותם בכל דור ודור. Because we are totally dependent upon Hashem and are not players in our own fate we are assured to last. "תשועתם היית לנצח ותקותם בכל דור ודור. כי התשועה בפורים הי' לדורות עולם. כמו שהגזירה הי' להשמיד כל היהודים. ממילא גם הנס הי' לכל הדורות. והרי קיום כל זרע ישראל הכל ע"י נס הזה. ואיתא כי הגזירה הי' גם בשמים כן על בנ"י. והקב"ה עשה זה הנס בלי זכות ישראל. רק מצד שאנחנו עמו וחוסים בו תמיד. לכן עליו להושיע לנו בעת צרה. ולכן זה היו"ט נותן כח ועוז ותקוה לבנ"י בגלות לבטוח בו מצד שמיוחדים אנחנו אליו. ונראה שלכך תקנו לבסום עד דלא ידע כו'. להראות שאין היום טוב מצד זכות ישראל. ולכן נקרא פורים על שם הפור כי הגורל הוא סימן שכך היה ראוי מכל צדדי הטבע ותגבורת כח הסט"א ע"י עונותינו. ורק בחסדו השי"ת הצילנו."
There is another opinion in the midrash that Yom Kippur will not be nullified as well. The Maharal in Teferet Ch. 53 says דבר זה לפי ענין אלו המצות כי ענין אלו המועדים הם כמו התחיה שאחר שהגיעו למיתה יחזרו לחיים כבראשונה, וכן יום כפורים שהאדם אשר הוא חוטא ונגזר עליו המיתה יחזור לו החיים. The salvation of Purim and the cleansing of sin on Yom Kippur require a special level above the natural order. He continues that on these two days Esev loses to Yaakov, Haman in destroyed and the goat that is pushed off the cliff represents Esev. The reason is כלל הדבר מה שהיו ישראל מנצחים כח עשו הוא מדרגה עליונה מעולם העליון וכן ביום הכפורים נצוח סמאל הוא כח עשו כמו שמבואר מדברי חכמים הוא למעלה מן עולם הזה. Because these are times of living under an unnatural order, all of evil crumbles and is wiped out. That is why we read זכור before Purim for the eradication of the ultimate evil requires tapping into to the level above the natural order.
The Maharal in Or Chadash (3:7) says that is why the holiday of Purim will never be nullified. Since the salvation was only something that Hashem could do, it was above the natural order therefore it will last forever. Natural things fade away but Purim which is above the natural order will never fade
ReplyDelete.....in that case
I am looking forward to an eternity of Yom Hatzmut and yom yerushlyims