In the Kad Hakemach on Sukkah it says: ומפני שהאדם אי אפשר לו שיירש העוה"ב ועוה"ז כי אם בידיעת התורה על כן תמצא מצוה זו שהיא רומזת לתורה, כי לשון סוכה לשון ראייה, אמרו רז"ל למה נקרא שמה יסכה שסוכת ברוח הקדש תרגום וישקף ואיסתכי וכתוב בתורה (איוב כ״ח:כ״ז) אז ראה ויספרה וגו'. הסוכה צריכה צל וישראל מוזהרין להסתופף בצל התורה, הסוכה שלש דפנות והתורה שלשה חלקים תורה נביאים וכתובים המעמידין את העולם הוא שכתוב (ירמיהו ל״ג:כ״ה) אם לא בריתי יומם ולילה וגו'.
Chazal say that at the שמחת בית השואבה משם שואבין רוח הקודש. According to the Kad Hekemech the name of Sukkah itself is a hint to be able to see with ruach hakodesh. Why is it specifically the mitzvah of sukkah and the holiday of sukkot that we merit to ruach hakodesh? The Shem M'Shmuel (5678 second piece) explains ויש ליתן טעם למה מצוה זו מסוגלת לרוה"ק יותר משאר מצוות, כי באמת האדם שיש בו נשמה הקדושה חלק אלקי ממעל לעולם הי' צריך להשתמש ברוה"ק, אם רק כשאיננו בעל עבירות ח"ו, ומ"מ הרי אנו רואין שאפילו הכי לאו כולם זוכין לרוה"ק, והטעם פשוט שהאויר וגשמית עוה"ז מפסיק וצריכין לזה זכות מיוחדת, וע"כ בבהמ"ק היו מרבית הצדיקים זוכין לרוה"ק. Everyone naturally has ruach hakodesh, it is the gashmius that blinds a person's vision. [It says the same principle in the Gra on Mishlay Ch. 16.] On Sukkot we leave the world of the gashmi inside and therefore are able to see correctly.
Although the Shem M'shmuel picks up on the Kad Hakemach's connection to ruach hakodesh, the Kad Hakemach's main point is to be able to see the Torah clearly. The Tanna D'vei Eliyahu (26) says עד שאדם מתפלל על דברי תורה שיכנסו בתוך מעיו יתפלל על אכילה ושתיה שלא יכנסו בתוך מעיו. Gashmious is a contradiction to being able to see Torah properly. To see Torah properly is a level of "ruach hakosh" that can be obtained only by removing one's self from the regular gashmi comforts of their life.
I now understand the prayer אל תשליכני מלפניך ורוח קדשיך אל תקח ממני which was תמוה because we don't have רוח הקודש. Also not entirely clear from רבינו בחיי if he means that the רוח הקודש helps one understand torah, or that it is an outgrowth of limud hatorah. See בבא בתרא יב? אע"פ שנטלה נבואה מן הנביאים לא נטלה מן החכמים and see the ramban there וז"ל אלא הכי קאמר אע"ף שניטלה נבואת הנביאים שהוא המראה והחזון נבואת החכמים שהיא בדרך החכמה לא ניטלה אלא יודעים האמת ברוח הקודש שבקרבם
ReplyDeleteI think he means that learning torah, to understand it properly is an aspect of ruach hakodesh
ReplyDelete