According to the Kabbalists, everything in this world is made up of letters. The letters of the name of an object are what makes it exist. It is the constant input of Hashem giving life through these letters that the world exists. In simple terms, each letter contains a spiritual energy. What makes each and every object separate is that they are made up of a different order of spiritual energy. Based upon this principle the Chassidic books explain how dinim can be changed to chesed. If the gezerah exists, how can it be changed, did Hashem change his mind for what is better? How can prayer work to cancel a heavenly decree? In this week's parsha the Toldot Yaakov Yosef brings from the Baal Shem Tov that tefillah works to change the order of the letters from something that is negative to a positive. ומורי זלה"ה ביארו יותר כי הגז"ד הוא אותיות ויכול השליח לעשות צירוף אחר מן אותיות אלו ממש וכו' יעו"ש ובזה יובן היערוך שועך לא בצר אר"א לעולם יקדים אדם תפלה לצרה וכו' דבא לתרץ מה מהנית תפלה לצרה וכי יש שינוי רצון לפניו ית' וכקו' רמב"ן הנ"ל ובא ר"א לתרץ ק' הנ"ל כתירוץ הנ"ל דמהני תפלה דיכול להפך ע"י תפלה אותיות צרה שיהי צירוף אחר רצה להקדים אות ר' קודם אות צ' וז"ש לעולם יקדים אדם תפלה לצרה שע"י תפלה מקדים אותיות צר"ה שיהי' רצ"ה והבן. The heavenly decree is that a certain spiritual combination must come into the world. How it comes together, if it will be a positive or negative depends on man's behavior.
The Meor V'shemesh sees this hinted to in the possuk. צוהר תעשה לתיבה יש לפרש ע"פ רמז כך דהנה צדיקים יש להם להפך מדת הדין למדת הרחמים ע"י שמהפכים התיבות לצרופים אחרים ועושים מתיבת צרה ומהפכים לתיבת רצה כמבואר בכוונת בין המצרים לכוון בתיבת רצה שתהפוך צרה לרצה ובזה ממתיקים הגבורות לחסדים יש עוד צירף בתיבת צרה לתבת צהר דהיינו שיעשה חסדים מגולים שיאיר ה' פניו לישראל ובאור פני מלך חיים וזה הוא צהר תעשה לתיבה שיתהפכו תיבת צרה לצהר ומפרש הכתוב ע"י מה כי יש כח ביד הצדיקים להפוך מדת הדין לרחמים לעשות מצרה צהר ומפרש הכתוב ואל אמה תכלנה מלמעלה דהיינו ע"י תשובה נהפך מדת הדין לרחמים. It says in the Tiferet Shlomo a similar idea צהר תעשה לתיבה. הנראה לרמז בזה כי אותיות התורה ניתנו לצרף כמו שאמרו יודע היה בצלאל לצרף האותיות כו'. והנה הצדיקים מצרפים האותיות מנגע לענג ומן צר"ה רצ"ה כמו שחותמין ביום התענית העונה לעמו ישראל בעת צרה ומיד נאמר רצה ה' כו' שנהפך הכל לרצון טוב. אבל בנח לא היה כך ונאמר לו צה"ר מן צרה שהיה מאיר לו רק לעצמו בפנים ולא על כל העולם. והבן: However, note the Meor V'shemesh understands that the word צהר is a positive to bring open חסד in place of the din. However, the Rodamsker takes it as a negative spin that Noach was only able to light himself up but not the world. It is not necessarily a contradiction. Hashem told Noach צהר תעשה, he was teaching Noach the secret of changing the צרה into צהר. The intent was for Noach to spare the world. He could pray and spare the destruction of the world. He was supposed to pray just like Avrohom prayed for Sedom. However, he missed the boat and understood it in just the simple form, to make a window for the ark. What could have been צהר for the world, turned into a צהר merely for himself.
No comments:
Post a Comment