The Gemorah Shabbos 139a (and Yoma 9a) says רשעים הן אלא שתלו בטחונם במי שאמר והיה העולם לפיכך מביא הקדוש ברוך הוא עליהן שלש פורעניות כנגד שלש עבירות שבידם שנאמר לכן בגללכם ציון שדה תחרש וירושלים עיין תהיה והר הבית לבמות יער. Rashi explains ג' עבירות - בשחד ישפוטו במחיר יורו ונביאיה בכסף יקסמו:,ג' פורעניות - שדה תחרש עיין תהיה ולבמות יער: This means that the three punishments correspond to the three sins. However, what is the לפיכך, why is the בטחון a reason to be punished according to the crime, what does the בטחון add? The Maharsha says a different interpretation. He says לפיכך ר"ל שתלו מיהת בטחונם בו מביא הקב"ה עליהם ג' פורעניות על ג' עבירות לא בכליון גמור כמו בסדום דהיינו ציון שדה תחרש ויהיה ראוי לזריעה וירושלים לעיים והר הבית לבמות יער שיהיה מיהת דבר הצומח ולא כליון גמור כמו בסדום שנאמר בו וה' המטיר וגו' גפרית ואש וגו' ויהפוך את הערים וגו' וצמח האדמה וק"ל: The element of בטחון left room for regrowth. It is because of בטחון that a new plant, a new Mikdash can come forth. Why does בטחון leave room for regrowth? בטחון comes from the very depth of the soul of a Jew. As long as a person has בטחון, it means s/he retains their connection to Hashem and from there can sprout forth a stronger connection to Hashem. The Yalkut Tehillim (719 on possuk 32:10) says רַבִּ֥ים מַכְאוֹבִ֗ים לָרָ֫שָׁ֥ע, וְהַבּוֹטֵ֥חַ בַּי-הוָ֑ה, אפילו שהוא רשע, חֶ֝֗סֶד יְסוֹבְבֶֽנּוּ. It is בטחון that allows for one to remain in contact with Hashem. (Based upon Aley Shor volume 2 on בטחון Ch. 13.)
The Gemorah in Taanis (30b) says תניא נמי הכי כל האוכל בשר ושותה יין בט' באב עליו הכתוב אומר (יחזקאל לב, כז) ותהי עונותם על עצמותם: The Ritva explains: פירש שאין לעצמותיו תחיה בתחיית המתים העתיד להיות בבנין בית המקדש לאותן שמתו בגלות וחכו לישועה שעליה׳ אמר הכתב אשרי המחכה ויגיע לימים. Since it is בטחון that allows for regrowth, only those that retain their בטחון in the גאולה will merit to sprout forth from the earth and see the third Mikdash.
The Chida (מדבר קדמות מערכת ק.):
No comments:
Post a Comment