Thursday, November 6, 2025

Too Much Chesed

Rav Kook in פנקס "אחרון בבויסק" (#10) says

אמנם אהבת עצמו במדה הראויה, היא מיסודי חקי המוסר. אמנם שמירה גדולה צריך שלא יבא לביטול העצמיות, ביחוד בישראל, כי נטיית הקודש מאברהם אבינו ע"ה הי' להתפשטות החסד בעולם, ושלא להתגדר לא בגזע ולא בלאם. על כן לא הי' נטיית שמירה כלל לצביון הלאומי לולא עירוב כח אהבת עצמו, שצריך הי' להרכבה זרה, על כן מלכות בית דוד הי' צריך להיות ממואב ועמון, מואב אהבת הגזע, עמון אהבת האומה. בהתרחב המושג הלאומי בימי רחבעם, שכבר נפלג הגזע לשני מטות, יהודה ואפרים, צריך להמצא מושג העממי למען השמירה הצוריית. וזהו מצאתי דוד עבדי, שאמרו חז"ל היכן מצאתיו, בסדום, מקום אהבת עצמו הגדולה ביותר, מלח סדומית שמסמא את העינים. והוא מציאה משתי בנותיך הנמצאות, כדי ליסד יסוד לאומיות עם ישראל בשמירת חטיבה לעצמו. Sometimes chesed has to be reined in otherwise there is no room for prioritizing self. 

Gevurah is actually necessary for chesed to be used properly for if chesed is left unchecked it goes to far and self destructs. This is one of the explanations why rain (chesed) is called gevurot geshamim (see siddur Alter Rebbe) for it is the division of rain into droplets that allows it to be beneficial to the world and not wipe it out. 

Chassidic books say that Yishmael was the פסולת חסד of Avraham. He inherited the middah of chesed but misuses it. Yishmael's chesed does not have the safeguard of gevurah attached to it and therefore, leads to immoral activities.  

The Alter Rebbe (Torah Or Lech Lecha) says that is why we say מגן אברהם, there has to be a block around the chesed of Avraham so that it doesn't go to forces that need to be eradicated.

No comments:

Post a Comment