Letter from the Lubavitcher Rebbe: מענין חג הפסח שחגונו זה עתה וגם בקשר עם ימי האביב המ[מ]שמשים כעת ברוב הדר, הנה חג הפסח סימנו בכתוב שצריך להיות בחודש האביב. בטבע, עם הופעת האביב, הנה כחות הטבע שהיו בהעלם במשך ימי החורף, עד שלעין הרואה נדמה שנפסקה החיות יצירה צמיחה וגידול, הנה לפתע פתאום בחודש האביב מתגלה לעין כל שלא הי' זה אלא משך זמן של קיבוץ כחות למען יופיעו אח"כ אילנות מלבלבים ושדות עטופים ירק, כמרז"ל היוצא בימי ניסן ורואה אילנות שמוציאים פרח צריך לברך כו'.
ומוסר השכל בזה לכולנו, שאם יש בחיינו איזה תקופה שאפשר לטעות בה שאינה תקופה של יצירה צמיחה וגידול, קרוב לודאי שאין זה אלא טעות בידינו, וההפסק ישמש לתוספות כח, וכלשון המשל להוצאת פרח ולגמול פירות.
ויש למצוא רמז זה בענין דפסח, שאחרי התקופה המרה של גלות מצרים גלות הגוף וגלות הנשמה גם יחד, עד ששר מצרים טען מה נשתנו אלו מאלו כו', הנה במשך זמן מועט נתגלה בהם הזיכוך שפעל גלות מצרים, ובחמשים יום נתעלו ממ"ט שערי טומאה לקבלת התורה מפי הקב"ה בכבודו ובעצמו.
The last piece of Sfas Emes on Shabbat Hagadol says שבת הגדול על שם מצוה ראשונה שנצטוו בנ"י וכמו בפרט כשנעשה בר מצוה נקרא גדול. The Abudarham says this idea in the name of the Machzor Vitri, ומוסיף שם טעם אחר שלכך נקרא שבת הגדול שהוא שבת ראשון שנכנסו למצות. The month of Nissan is the month chosen for geulah for it is the month of growth. Before Nisan Klal Yisrael was in a state of קטנות in a mentally, spiritually and physiologically. Nissan was the apropos month to show that they could rise up out of this lowly state. This transformation into a state of gadlus started with the mitzvot given on Shabbat Hagadol. The obligation of mitzvot is what allowed the solus, hearts and minds of Klal Yisrael to expand and become gedolim, to be their own people apart from Egypt.
No comments:
Post a Comment