From Pneney Halacha Intro to hilchot berachot במידה מסוימת, חטא אדם הראשון התחיל בכפיות טובה. את כל עצי הגן נתן ה' לאדם הראשון, ורק מעץ הדעת ציווהו שלא לאכול. אילו היו אדם וחוה אסירי תודה על כל הטוב שנתן להם ה', היו זוכים ליהנות מן העולם, מהעצים הנפלאים ומהפירות הטעימים, ולא היו מתאווים לאכול מעץ הדעת. אבל כיוון שלא הכירו בטובה, כל המתנות הטובות שקיבלו נעשו מובנות מאליהן, ולא מצאו בהן נחת, ורק נשארה להם טינה כבושה על האיסור לאכול מעץ הדעת. וכשבא הנחש להסיתם, נפלו וחטאו. גם לאחר החטא המשיך אדם הראשון לכפור בטובה, ואמר (בראשית ג, יב): "הָאִשָּׁה אֲשֶׁר נָתַתָּה עִמָּדִי הִוא נָתְנָה לִּי מִן הָעֵץ וָאֹכֵל". מי יודע, אולי אם היה מתוודה ואומר: "אתה ה' אלוהי נתת לי אשה לשמוח עימה, ואני במקום להודות לך, שקעתי במחשבות אנוכיות ומתוך כך נתקלקלנו וחטאנו", אולי היה נסלח לו ולא היה מגורש מגן עדן. נמצא אם כן שבאמירת הברכות בכוונה אנחנו מתקנים את חטא אדם הראשון.
Why is the sin of Adam linked with a lack of hakarat hatov?
The last Midrash in V'zos Haberacha says הצדיקים, שאפלו במיתתן קרויין חיים, שנאמר: ובניהו בן יהוידע בן איש חי רב פעלים מקבצאל וגו' (ש״ב כג, כ). וכי כלי עלמא בני מתים הוו, אבל הרשעים, אפלו בחייהם קרויים מתים, שנאמר: ואתה חלל רשע וגו' (יחזקאל כא, ל). וכן הוא אומר, על פי שנים עדים או שלשה עדים יומת המת (דברים יז, ו). וכי יש מת שהוא חיב מיתה אחרת. אלא רשע בחייו חשוב כמת, מפני שרואה חמה זורחת ואינו מברך יוצר אור, שוקעת ואינו מברך מעריב ערבים, אוכל ושותה ואינו מברך עליה. אבל הצדיקים, מברכין על כל דבר ודבר שאוכלין ושותין ושרואין וששומעין. ולא בחייהם בלבד, אלא אפלו במיתתן מברכין ומודין לפני הקדוש ברוך הוא, שנאמר: יעלזו חסידים בכבוד, ירננו על משכבותם, רוממות אל בגרונם וחרב פיפיות בידם (תהלים קמט, ה-ו). A rasha is called a מת because he doesn't recognize that everything is in the hand of Hashem as opposed to the tzaddik who is called living because he acknowledges where things come from. In other words, being alive is defined as being able to see things clearly while dead is defined as a lack of clarity. Any time there is a sin it is a lack of clarity and that goes together with a lack of hakarot hatov. That may be the death that was decreed on Adam. Not only a physical death, but a spiritual death, which did occur immediately.
No comments:
Post a Comment