Midrash Emor (28:6) רַבִּי יוֹחָנָן אוֹמֵר לְעוֹלָם אַל תְּהִי מִצְוַת הָעֹמֶר קַלָּה בְּעֵינֶיךָ שֶׁעַל יְדֵי מִצְוַת הָעֹמֶר זָכָה אַבְרָהָם לִירַשׁ אֶת אֶרֶץ כְּנַעַן, הֲדָא הוּא דִכְתִיב (בראשית יז, ח): וְנָתַתִּי לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ, עַל מְנָת (בראשית יז, ט): וְאַתָּה אֶת בְּרִיתִי תִּשְׁמֹר, וְאֵיזֶה זֶה מִצְוַת הָעֹמֶר. Where did Avraham keep the omer? And why is that a reason to get Eretz Yisrael?
The possuk says regarding counting the omer וספרתם לכם ממחרת השבת. The Kesav Vekabbalah equates this to the possuk said to Avraham, לך לך. Just as the command to Avraham was an avodah for him to find his inner self, so too the avodah of sefira is for one to be able to purify one's middot to be ready for kabbalas haTorah. The counting of the omer is not just an act of counting days but is a time of purification. It is only by that process that one can attain kabblas haTorah. Avraham went through that process of omer, of working on himself, as the Kesav Vekabblah notes עומר means working, שנבלל בו גם כן לשון ההשתעבדות (,אונטערווירפיגקייט, דיענסטבארקייט), מן והתעמר בו ומכרו שפי' ענין תשמיש העבודה in order to obtain Eretz Yisrael.
No comments:
Post a Comment