Wednesday, September 28, 2022

Sleeping

The Rambam Teshuva (3:4) says אַף עַל פִּי שֶׁתְּקִיעַת שׁוֹפָר בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה גְּזֵרַת הַכָּתוּב רֶמֶז יֵשׁ בּוֹ כְּלוֹמַר עוּרוּ יְשֵׁנִים מִשְּׁנַתְכֶם וְנִרְדָּמִים הָקִיצוּ מִתַּרְדֵּמַתְכֶם וְחַפְּשׂוּ בְּמַעֲשֵׂיכֶם וְחִזְרוּ בִּתְשׁוּבָה וְזִכְרוּ בּוֹרַאֲכֶם. אֵלּוּ הַשּׁוֹכְחִים אֶת הָאֱמֶת בְּהַבְלֵי הַזְּמַן וְשׁוֹגִים כָּל שְׁנָתָם בְּהֶבֶל וָרִיק אֲשֶׁר לֹא יוֹעִיל וְלֹא יַצִּיל, הַבִּיטוּ לְנַפְשׁוֹתֵיכֶם וְהֵיטִיבוּ דַּרְכֵיכֶם וּמַעַלְלֵיכֶם וְיַעֲזֹב כָּל אֶחָד מִכֶּם דַּרְכּוֹ הָרָעָה וּמַחֲשַׁבְתּוֹ אֲשֶׁר לֹא טוֹבָה.  Where does this idea that people are sleepwalking come from?

Rav Shwab notes that when Adam is put to sleep for his wife creating surgery, the Torah never says he woke up.  Obviously he woke up but Rav Shwab suggests that besides a physical sleep, Adam was also put in a spiritual state of sleep which he never got up from.  He says that Klal Yisrael at Mattan Torah awoke but everyone else is stuck in a slumber.  With this idea he explains the brecha we say in the morning המעביר שינה מעיני ותנומה מעפעפי and then we continue תרגלנו בתורתך ודבקנו במצותיך etc.  What does this have to do with waking up?  And why is this beracha on walking up not the first one?  He says that the beracha is also referring to walking form a spiritual slumber.  Therefore, we follow with spiritual requests and we put the beracha at the end when one starts their new day of spiritual journey.  

With this ide we can explain the Rambam.  Over the year one falls back into the spiritual sleep that is placed on the world and needs the alarm clock to wake him up.  That is the shofar.  

The Shem MiShmuel asks what is the double terminology of עוּרוּ יְשֵׁנִים מִשְּׁנַתְכֶם וְנִרְדָּמִים הָקִיצוּ מִתַּרְדֵּמַתְכֶם?  He says it refers to the טמטום המוח והלב that have crept up over the year.   "אבל לפי דרכנו בדקדוק נאמר עפי"מ שהגדנו למעלה ששינה מתייחסת ללב, ותרדמה נראה שמתייחסת לשכל וכמ"ש (ישעי' כ"ט י') כי נסך עליכם ה' רוח תרדמה ויעצם את עיניכם, וזהו הרמז שבשופר שתקיעה שבמוח מקיצה הנרדמים שהוא חשכת השכל, והשברים שהם בלב נשבר מעוררין הישנים שהוא אוטם הלב."  There is the brain of a person that over the year becomes filled with false ideas that the shofar helps uproot as well as the heart which becomes devoid of emotion for Godliness which also is aroused through the shofar. 

No comments:

Post a Comment