Sunday, January 16, 2022

Where Is It

The Daas Zekanim (14:2) asks how can Hashem tell Moshe לפני בעל צפון נכחו תחנו על הים if the Gemorah Sanhedrin (63b) says one can't give the place of somethnig by using an avodah zarah?  נכחו תחנו. תמה להרב רבי יהודה היאך אמר לו שיחנו על הים לפני בעל צפון והא אמרינן אסור לאדם לומר לחבירו המתן לי בצד ע"ז פלונית צ"ע. ולי נראה דדוקא לאדם אבל להקב"ה לא שהרי מצינו שהקב"ה יושב ודן את כל העולם אפילו בשבת ואפילו בר"ה ויום הכפורים אע"פ שלישראל אסור (וכה"ג כתב רש"י ז"ל בר"ה (דף ל' ע"א) ד"ה א"נ דאבני בליליא וכו' ה"מ בנין בני אדם וכו' יע"ש). ועוד נ"ל דעדיין לא נתנה התורה אין לחוש אע"פ שכבר הוא כתובה ומונחת לפני הקב"ה:  

The question is difficult as the Or Sameach Laws of Avodah Zarah points out the Gemorah itself says that an avodah zarah mentioned in the Torah one can mention the name of the avodah zarah?  If one looks carefully at the Gemorah the Gemorah says that heter is for mentioning the name of an avodah zarah but not regarding using an avodah zarah to indicate a place which the Daas Zekanim may have held is still forbidden.  

The first answr tat hashem doesn't have to keep the laws is also difficult as the Midrash Shemos (30:9) says Hashem only commands what He keeps?  See discussion about that in the torah forum

1 comment:

  1. See:

    https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=48330&st=&pgnum=121

    ReplyDelete