Thursday, April 15, 2021

Treasure

 כִּ֤י תָבֹ֙אוּ֙ אֶל־אֶ֣רֶץ כְּנַ֔עַן אֲשֶׁ֥ר אֲנִ֛י נֹתֵ֥ן לָכֶ֖ם לַאֲחֻזָּ֑ה וְנָתַתִּי֙ נֶ֣גַע צָרַ֔עַת בְּבֵ֖ית אֶ֥רֶץ אֲחֻזַּתְכֶֽם.  Rashi comments ונתתי נגע צרעת – בשורה היא להם שהנגעים באים עליהם, לפי שהטמינו אמוריים מטמוניות של זהב בקירות בתיהם כל ארבעים שנה שהיו ישראל במדבר, ועל ידי הנגע נותץ הבית ומוצאן.  If the point is to give the treasures to Klal Yisroel why does one need to go the trouble of destroying their house and why not just give a treasure map to Klal Yisroel?  The Sfas Emes 5639 says אמנם וודאי גוף הענין נגעי בתים הוא פלא גדול והוא אות ומופת על קדושת בנ"י שמביאין קדושה וטהרה גם במקומות מושבותיהם. ויש ללמוד ק"ו דכתיב אבן מקיר תזעק וכפיס מעץ יעננה על החטא שקורות ביתו של אדם מעידין. מכ"ש מדה טובה מרובה שהצדיק צריך להביא הרגשת קדושה בכל השייך אליו וגם בצומח ודומם. והנה בנ"י כן עשו שהוציאו ארץ כנען מיד הטומאה והכניסוהו בקדושה שכשנקרא ארץ ישראל השרה הבורא ית' שכינתו בבהמ"ק. וזה בכלל ובכל מאודך שצריכין להביא לכל הנכסים הארת הקדושה. ומצד זה יכול להיות טומאת נגע צרעת גם בבתים. וזאת הבשורה טובה שיוכלו לתקן כל המקומות ג"כ.  The treasure is not a chest filled with gold, diamonds and pearls, the treasure is that you can find kedusha even in the stones and wood of the house!  The nega on the house is a siman that even the inanimate objects used to build a house have kedusha and the tumah of the gentiles must be removed.  With this idea we can also explain why the Torah uses the strange terminology of אֶ֥רֶץ אֲחֻזַּתְכֶֽם?  The Torah is hinting that even in the אחזה, in the land a person owns, there is kedusha 

Another interpretation is that it is only when the house is destroyed that a person can find the treasure.  Just as a tree grows only after a seed is planted and crushed into the ground, so too sometimes it is necessary for a person to destroy their house in order to find the treasure within.  In the Yom Yom for 17 אייר  it says "On Lag Ba'Omer, about 5604 (1844), the Tzemach Tzedek related this teaching of the Baal Shem Tov: It is written, "For you (Israel) shall be a land of desire, says the Lord of Hosts". Just as the greatest scientists will never discover the limits of the enormous natural resources which the Almighty has sunk into the land ("everything came from the earth"), neither will anyone ever find the limits of the great treasures which lie within Israel - G‑d's "land of desire."  The Baal Shem Tov concluded: I want to make Israel yield the kind of produce which the Almighty's "land of desire" is capable of yielding."  The house is a siman for the treasure that a person can find within themselves when one knocks down the barriers that stand between themselves and the treasure within. 

No comments:

Post a Comment